nieuws

Spoorlijn Breda-Utrecht weer mogelijk

bouwbreed Premium

De Tweede Kamer oppert dat minister Schultz (infrastructuur) bij het verbreden van de A27 rekening moet houden met de bouw van een eventuele spoorlijn tussen Breda en Utrecht.

Wel, niet, wel, niet. Het ‘logische’ idee om tussen Breda en Utrecht een spoorlijn te bouwen, bestaat al sinds 1875. Toch kwam het er nooit van. Reden? Vier rivieren (de De Bergsche Maas, de Lek, de Merwede en het Amsterdam-Rijnkanaal) op het tracé zorgden voor onoverbrugbare aanlegkosten.
In 2010 staat de baan van ongeveer 64 kilometer spoorstaaf weer eens op de politieke agenda. Dat komt vooral door spoorbouwer BAM Rail die in de geplande verbreding van de A27 een nieuwe kans ziet voor de ov-verbinding: verbreedt je de snelweg, dan is het slim om bij het verbouwen van bruggen en viaducten ruimte te reserveren voor een toekomstige spoorlijn. Dat scheelt honderden miljoenen euro’s, aldus de aannemer.
Hoe goed het verhaal ook klinkt, oud-minister Eurlings had er geen geld voor over. Bovendien vreesde hij dat extra onderzoeken de verbreding van de A27 zouden vertragen.
Omdat de wens bleef bestaan, besloot de sceptische Eurlings de toekomstige spoorlijn niet onmogelijk te maken. Een half jaar geleden kwam hij daar op terug toen uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Decisio bleek dat BAM Rail de baten van de spoorlijn zwaar had overschat. De bouwer vond echter dat het nieuwe onderzoek geen recht deed aan dat van hem. ‘Alsof je appels met peren vergelijkt’.

Enthousiast

De Tweede Kamer sloot zich gisteren tijdens een hoorzitting over de ‘missing link’ aan bij de conclusie van de aannemer. En zoals wel vaker stak Ineke van Gent van GroenLinks niet onder stoelen of banken dat ze voorstander is van nieuwe spoorlijnen. Ook Charlie Aptroot van de VVD liet weten dat Schultz een toekomstige spoorlijn niet de nek om moet draaien. “Het lijkt me hoe dan ook verstandig de ruimte te reserveren. Al kost dat 80 miljoen euro.” Lagere bestuurslagen zien ook nog altijd muziek in een treinverbinding tussen Utrecht en Breda. Hoe zuidelijker ze liggen, hoe enthousiaster. De provincie Noord-Brabant en de gemeente Breda achten de spoorlijn van cruciaal belang. De gemeente Gorinchem wil ook meewerken, maar eist de garantie dat de verbreding van de A27, zoals afgesproken, in 2013 kan beginnen. De gemeente Utrecht is niet tegen, maar beschouwt de spoorlijn niet als prioriteit.
Minister Schultz besluit binnenkort over het lot van de spoorlijn. Wethouder Willems van Breda is even hoopvol als realistisch. “De financiering voor de A27 heeft ze ook nog niet helemaal rond.”

Reageer op dit artikel