nieuws

Lopende band lost problemen met asfaltvervoer op

bouwbreed

Lopende band lost problemen met asfaltvervoer op

Stabiel tijdens het lossen, een geringe loshoogte en een laag eigen gewicht. Daarmee onderscheidt de asfalttrailer met een lopende band zich van de conventionele kieper. Niet onbelangrijk: de zelflossende oplegger heeft geen laadbak die na het lossen achter een viaduct of een portaal kan blijven haken.

Dries Doornwaard van Do-Wa Trailers uit Oldebroek verwacht dezer dagen het
demonstratiemodel terug van zijn Do-Wa Asfalt Roller. Deze trailer lost asfalt
met een lopende band in de bodem van de laadbak. Onder andere Millenaar
Transport uit Oude Meer en Vrijbloed Transport uit Haarlem hebben de
zelflossende oplegger in de praktijk beproefd. Asfalttrailers met een lopende
band worden al sinds jaar en dag gebruikt in de Verenigde Staten. Doornwaard
heeft een moment overwogen om zo’n oplegger te importeren. “De kwaliteit van die
Amerikaanse producten viel wat tegen. Vooral de afwerking was matig.” Daar komt
bij dat in de Verenigde Staten andere maten en gewichten worden gebruikt. En dan
zijn er ook nog de vervangingsonderdelen die van ver moeten komen. Doornwaard
bouwde zijn variant van de asfalttrailer met lopende band met truckspecialist
Van Winkoop uit Ermelo. De drie-assige oplegger is een eigen ontwerp. Alle
functies worden hydraulisch bediend. “Dat is nog een verschil met de Amerikaanse
trailers”, zegt Doornwaard. “Daar wordt onder meer de achterklep met luchtdruk
aangedreven.” Wat de trailerbouwer betreft is gelijkmatig bewegende hydraulica
veiliger in het gebruik dan de schoksgewijze bewegingen van luchtdruk.

Beter mengsel

Een ‘lopendebandtrailer’ levert ook kwalitatief beter asfalt op de locatie
af, vindt Doornwaard. Vooral bij dunnere asfaltsoorten zakken de bitumen tijdens
het transport naar beneden. Het bovenste deel van de lading wordt daardoor
droog. Een kieper lost dat materiaal het eerst. De Asfalt Roller lost vanaf de
trailerbodem in één beweging het drogere èn het nattere materiaal. “De
asfaltspreider verwerkt dan een beter mengsel.” Asfalt blijft volgens Doornwaard
in de trailer ook langer warm dan in een kieper. De oplegger heeft aan drie
zijden dubbele wanden. De 8 centimeter brede tussenruimte is opgevuld met
isolatiemateriaal. De achterklep is enkelwandig en niet geïsoleerd. “Asfalt
koelt aan de achterkant minder snel af.” De praktijk leert dat het materiaal
niet aan de wanden blijft kleven. Dat doet het alleen aan de kunststof trechter
onder de losklep in de achterwand. “Die wordt vervangen door een trechter die
wel schoon blijft.” Een rubberen transportband draait het asfalt uit de
oplegger. De band is gemonteerd op een ladder in de bodem en loopt tussen de
balken van het zelfdragende chassis door. Het materiaal van de band weerstaat
een temperatuur van maximaal 200 graden Celsius. “Asfalt is hooguit 180 graden
warm.” De demotrailer heeft een inhoud van 30 kubieke meter. Doornwaard denkt
dat de capaciteit voor de dagelijkse praktijk wel wat minder kan. De oplegger
kan daardoor ook korter worden gebouwd. “We denken aan een afmeting vanaf negen
meter, vergelijkbaar met een gemiddelde kieperoplegger.” Doornwaard zegt zijn
Asfalt Roller in uiteenlopende varianten te kunnen leveren. “Met twee of vier
assen, op een truckchassis of als afzetsysteem.” De trailerbouwer heeft de
asfaltopleggers niet op voorraad staan. Een handelsuitvoering van de
demonstratietrailer kost ruim 65.000 euro.

Amerikaanse opbouw

Romers Transport uit Rozenburg transporteert asfalt met een zelflosser op een
star chassis. “Met trailers kun je niet overal komen”, licht Peter Keijzer van
Romers de keuze toe. De Rozenburgse transporteur gebruikt een asfaltopbouw van
de Amerikaanse fabrikant Trail King op een chassis van Scania. De opbouw
vervoert tot 23 kubieke meter asfalt. Romers koos voor een Amerikaanse opbouw
“omdat ze daar al veertig jaar ervaring hebben met die techniek”. Keijzer
verwacht dat asfalt in de komende jaren steeds vaker zal worden vervoerd met een
‘lopendebandwagen’ “Het asfalt blijft beter van kwaliteit.” Millenaar Transport
uit Oude Meer overweegt intussen de Asfalt Roller van Doornwaard aan te
schaffen. “We hebben die twee weken op proef gehad via Dura Vermeer”, zegt Dirk
Jan van Schaik. De oplegger is volgens hem net zo snel leeg als een kieper.
“Zonder de nadelen van een kieper.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels