nieuws

Banken besteden te veel geld aan hoofdkantoren

bouwbreed

Banken besteden veel geld aan hun hoofdkantoren. ABN AMRO spant hierbij de kroon. Dit blijkt uit onderzoek van drs. Rob de Ruiter, directeur van Streaming Projects.

Bij alle komen de kosten op niveaus boven de kengetallen en normen voor de
banken- sector of zakelijke dienstverlening.

De Ruiter stelde vijf bekende banken ING, ABN AMRO (Fortis), Rabobank, SNS
Reaal en Friesland Bank vijf basisvragen over hun hoofdkantoor. “De resultaten
zijn opmerkelijk”, zegt hij. “ING weigerde om mee te werken. Volgens mijn
methodiek bezit ING niet het duurste hoofdkantoor, want dat heeft ABN AMRO.”

Vier van de vijf banken zijn druk doende met ‘het nieuwe werken’: de
flexibeler omgang met werkplekken hetgeen kantoorruimte bespaart. ”Waarom zij
relatief veel investeren in hoofdkantoren kan niet anders zijn dan een sterke
behoefte aan imagebuilding. Immers, de miljoenen klanten worden niet warm of
koud van deze gebouwen en moeten hun diensten vooral digitaal zien te verkrijgen
en met behulp van een steeds schraler wordend aantal fysieke loketten.”

De directeur van
Streaming
Projects
pleit voor een verlegging van de aandacht op hoofdkantoren
naar het tastbare kantoor ‘op de hoek’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels