nieuws

Bouwers verstoren eigen feestje

bouwbreed

De bouw verpest maar al te vaak het feest van de nieuwe woning. Vrijwel altijd is de koper dik tevreden over het nieuwe onderdak, maar de aannemer kan hem even gestolen worden.

“De discussie begint al met het slechte imago van de bouw. Voor je begint,
sta je al met 2-0 achter”, zegt directeur Edwin Groot van de stichting
Klantgericht Bouwen. “De kopersbegeleider moet eerst bewijzen dat hij te
vertrouwen is. Door mee te denken en te ontzorgen. Klinkt als clichés maar ze
zijn ontzettend waar. Luisteren, begin daar eens mee. Zegt de koper dat hij
graag een wandje verplaatst wil zien? Roep dan niet direct: dat kost duizend
euro. Vraag eerst naar het waarom. Misschien bestaat er wel een andere oplossing
die de koper beter bevalt.” Het vandaag gepresenteerde Handboek
Kopersbegeleiding staat bol van dergelijke goede raad en tips. Op basis van
jarenlange praktijkervaring is het document samengesteld door Plegt-Vos Wonen in
Langeveen. Era Contour (Zoetermeer), P. Hoedemakers (Rosmalen), Vreeswijk &
Koebrugge (Huizen) en Woonconcept (Meppel) keken over de schouder mee. Ook
Bouwend Nederland, Eigen Huis en twee garantiefondsen hadden hun inbreng. ”De
uitgave is een handboek, geen bijbel. Voor de samenstelling ontstonden tussen de
diverse bedrijven stevige discussies over de juiste aanpak. Bij de verkoop van
woningen leiden meerdere wegen naar Rome. Eén waarheid bestaat niet. Je verkoopt
een woning in Blaricum anders dan in Brunssum. Senioren zijn geen jongeren.” Het
handboek hoort volgens Groot bij iedere aannemer en ontwikkelaar in de kast te
staan. Of beter nog: op tafel te liggen voor dagelijks gebruik. “Ik hoop dat we
om de paar jaar een nieuwe uitgave kunnen maken. Want hoe je het wendt of keert,
de consument wordt steeds belangrijker en zaken blijven veranderen. Een paar
jaar geleden zouden we een onderwerp als de loting uitgebreid hebben meegenomen.
Wie praat daar nu nog over?”

Auto-industrie

Groot adviseert de bouwers lessen te trekken uit de auto-industrie. Klanten
kopen een voertuig, moeten maanden wachten en leven vol spanning toe naar de dag
van levering. Apetrots worden de eerste kilometers gemaakt. Hoe anders beleeft
de burger de aankoop en het hele bouwproces van een woning, zijn grootste
investering ooit. “In Nederland worden geen slechte woningen meer gemaakt. Daar
ligt het niet aan. Wat in de bouw misgaat, heeft te maken met slechte
communicatie en slordigheden. Uit onderzoek blijkt dat de koper uiteindelijk
blij is met de plek en de woning. Toch heeft hij niet zelden een rotgevoel aan
de bouwer overgehouden. Het hele bouwproces was voor hem geen feestje.
Integendeel, de koper had stress en slapeloze nachten.” Niet alleen de kopers
krijgen naar mate de oplevering dichterbij komt klammere handen. “Ik merk bij de
uitvoerders dezelfde verschijnselen. Er heerst stress. Nog snel even dit, dandat
nog. De partijen staan onder hoogspanning. Dat moet toch anders kunnen? De
uitvoerder zou supertrots moeten zijn. Evenals de koper.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels