nieuws

Composietdak voor extreem weer

bouwbreed

Composietdak voor extreem weer

Voor een villa in de Zwitserse Alpen bouwde Rhebergen Composites een dak uit één stuk van expoxy, versterkt met glasvezel en koolstof.

Het Amsterdamse jachtbouwbedrijf is ingeschakeld door het Zwitserse
architectenbureau Diener & Diener. Het bureau had een uitgebreid eisenpakket
waaraan de dakconstructie moest voldoen. Naar bouwbegrip moest het extreem licht
van gewicht zijn, goed isoleren en een sneeuwbelasting van 150 kilo per
vierkante meter aankunnen. Over een lengte van 21 meter mocht het niet meer dan
6 millimeter werken onder invloed van temperatuur; oftewel 3 millimeter aan
beide zijden. Bovendien speelde esthetiek een grote rol. De architecten wilden
dat het dak flinterdun zou ogen. Dat lukte volgens werkvoorbereider Maurits van
Weyschede van de jachtbouwer alleen met composietmaterialen. Het dak is
opgebouwd uit epoxyhars versterkt met glas- en koolstofvezel met een kern van
schuim. Binnenlaminaat, schuimkern en buitenlaminaat zijn in één keer vacuüm
geïnjecteerd. Zo ontstaat volgens Weyschede een bijzonder sterk geheel met een
relatief licht gewicht. Exclusief de binnenisolatie weegt het dak van 21 bij 7
meter slechts 2,7 ton.

Helikopter

Het dak is als één geheel gemaakt en moest dus ook in één stuk worden
getransporteerd naar de bestemming in Zwitserland. Dat had nog heel wat voeten
in de aarde. Bij Rhebergen is het dak met een 80 tons kraan op een ponton
getakeld dat naar de Coenhaven is vervoerd. Van daaraf ging het in het ruim van
een binnenvaartschip naar Basel. De wegen naar de villa waren niet geschikt voor
een transport van dergelijke afmetingen, dus op de kade in Basel is het dak
opgepikt door een helikopter. Die vloog het dak niet alleen naar de villa in
aanbouw, maar plaatste het ook meteen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels