nieuws

Daglicht rukt op als duurzaam Nederlands exportprod uct

bouwbreed

Vaculux verkoopt vanuit Den Bosch daglicht. De omzet verviervoudigde afgelopen tien jaar tot een kleine 15 miljoen euro. Ondanks de crisis willen de Brabanders aan niets anders denken dan groei.

SDLqRaar dat we onze daken eerst dicht maken en er vervolgens een lichtbron
ophangen. Dat kan toch beter? In een tijd met volop aandacht voor duurzaamheid
kunnen we het beste alle natuurlijke hulpbronnen gebruiken. De distributie van
het licht is door het dak ook een stuk beter.” Algemeen directeur Rob Verwer
zegt gefascineerd te zijn door het fenomeen daglicht. Nederland loopt in Europa
voorop. De vestiging in de Bossche wijk Engelen telt vijftig medewerkers. Op
hoogtijdagen neemt de sterkte met twintig gezichten toe. De daglichtsystemen van
het dochterbedrijf van het Ierse bouwstoffenconcern CRH worden geëxporteerd naar
twintig landen. “We willen de productie in Den Bosch houden. Hier bestaat de
kennis en de vakbekwaamheid. Dankzij de Vinex-wijken met zijn platte daken heeft
Nederland op het gebied van daglichttoetreding een voorsprong genomen. Ons woord
opstand voor het plaatsen van de koepels, is door de Engelsen overgenomen. Aan
de andere kant van de Noordzee praten ze over upstands.” Commercieel directeur
Roland Verhees roemt het effect dat daglicht heeft op het menselijk gemoed.
Welbehagen, comfort en lust om te werken nemen toe. Of een investering in
daglicht zichzelf terugbetaalt vanuit de hogere productiviteit? Daar wil Verhees
zijn hand nog niet voor in het vuur steken. “De daglichtsystemen hebben in
Nederland een duw in de rug gekregen door het bouwen van veel vlakke daken.
Vanuit de architectuur kwam de vraag naar producten parallel aan de daklijnen,
naar rechte producten. Met het assortiment Skyglass is dat ons nu gelukt. De
diversiteit aan oplossingengroeit. De variatie in glasproducten,
daglicht-koepels en -buizen neemt steeds meer toe. “

Voorsprong

Verhees verklaart de voorsprong van Nederland ten dele uit het ontbreken van
regels in de periode dat voor de woningbouw de lichtkoepels in zwang kwamen. In
ons land bestonden bijvoorbeeld geen zware normen voor sneeuwbelasting en grepen
architecten en aannemers onbekommerd hun kansen. Inmiddels is een volwassen
markt ontstaan en houdt Vaculux voor zijn verschillende markten gedegen rekening
met eisen ten aanzien van wind, water en sneeuw. Dankzij de sterk gegroeide
afzet ontstond de mogelijkheid de productie vergaand te stroomlijnen in
gestandaardiseerde producten. Verwer: “Het zou wel gek zijn als wij geen enkele
last van de crisis hebben. Maar we zitten duidelijk in een groeimarkt. Per land
bestaan grote verschillen. Spanje en Engeland zijn beroerd. De Alpenlanden
daarentegen heel erg goed. België heeft ook een prima markt. Ruim de helft van
onze producten gaat de grens over.” Aan het prijsimago van de daglichtsystemen
valt nog wel wat te verbeteren. Verhees: “Consumenten denken dat onze producten
excentriek duur zijn. Zeker, we hebben ook oplossingen die best wat kosten. Toch
kun je voor 525 euro een koepel hebben, inclusief de spullen voor de montage.
Dat kan mooi helpen je woning voor de komende jaren beter verkoopbaar te maken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels