nieuws

Tour is lint van zuidwaarts bewegende wegafsluitingen

bouwbreed Premium

Extreem mooi strandweer of drukte rond regionale koopdagen. Niets mag de Tour de France in de wielen rijden.

Makkelijker gezegd dan gedaan: breng bijna tweehonderd wielrenners veilig van Rotterdam naar Brussel. Complicerende factoren zijn de grootscheeps toestromende toeschouwers, de plaatsing van de dranghekken en de komst van een immense reclamekaravaan.
“We hebben ook voor de tweede etappe van de Giro, van Amsterdam naar Middelburg, het verkeersmanagement gedaan”, zegt adviseur mobiliteit van Arcadis Erik Verschoor. Het traject is in meerdere blokken opgedeeld. Binnen een blok gaan een of meerdere wegen tegelijk dicht. “Destijds hadden we te maken met een afsluiting van twee uur. De Tour de France is groter, hectischer. De afsluitingen duren nu vier uur. Zo ontstaat een lint van ongeveer 160 kilometer van wegafsluitingen dat zich zuidwaarts verplaatst.”
Arcadis treedt bij de Tour de France op als helpende hand voor Rijkswaterstaat. Op 18 mei werd voor alle betrokkenen een workshop gehouden. “We hebben alle lokale plannen op elkaar gelegd en onderzocht waar knelpunten kunnen ontstaan. Daarna stelden we ons de vraag ‘hoe zijn de te verwachten problemen zo goed mogelijk in de hand te houden?”
Voor het bewaken van de verkeerssituatie in West-Brabant en Zeeland maakt Arcadis gebruik van de data uit de Nationale Databank Wegverkeersgegevens. Daarvan komen steeds meer meetgegevens beschikbaar.

Reageer op dit artikel