nieuws

Transportleiding Gasunie zonder schade gelegd

bouwbreed Premium

BAM Combinatie Eemstunnel heeft ruim 4 kilometer transportleiding door een betonnen leidingtunnel onder de Eems getrokken. Zonder de coating te beschadigen, meldt opdrachtgever Gasunie. De aannemer kon dat doen door de gasleiding nagenoeg zwevend in de tunnel aan te brengen.

De tunnel onder de Eems werd daarvoor vol water gezet. Een ballastpijp maakte de holle transportleiding vrijwel gewichtloos in het tunnelwater. “Met weinig kracht kon de leiding vanaf Rysum op de Duitse naar Borgsweer op de Nederlandse Eems­oever worden geschoven”, vertelt woordvoerder Gerben van Dijk van Gasunie. Portalen in de tunnel zorgden ervoor dat de leiding niet langs de betonnen wand kon schuiven. De coating uit polypropyleen bleef daardoor heel. “Niet alleen op de punt maar over de volle 4 kilometer”, zegt Van Dijk.
De tunnel heeft aan de binnenkant een diameter van 3 meter. De leiding heeft aan de buitenkant een diameter van 1,22 meter bij een wanddikte van 22,7 millimeter. De aannemer had kunnen volstaan met een tunnel van 1,50 meter binnendiameter, overweegt Van Dijk. “Er was echter geen installatie te vinden waarmee dat kon.”

Glasvezelkabel

In de tunnel komt maar één transportleiding, ook al is er ruimte voor meer. Gasunie probeerde om die reden andere gebruikers te interesseren voor de tunnel. Het Wasser & Shiftfahrtsambt in Emden deed als enige mee en liet een glasvezelkabel inblazen.
Nu de transportleiding op z’n plek ligt, wordt de tunnel leeggepompt, waarna de ruimte wordt gevuld met bentoniet.
Gecombineerd met kathodische bescherming en een polypropyleen coating kan de transportleiding wat Van Dijk betreft in beginsel tot in de eeuwigheid mee. De leiding maakt deel uit van de Noord-Zuid Route van Gasunie. In deze route worden door heel het land extra leidingen aangelegd en twee compressorstations gebouwd. Met deze werken wil Gasunie voldoende infrastructuur scheppen voor geïmporteerd buitenlands gas.

Reageer op dit artikel