nieuws

Chinese spoorbouw rukt op

bouwbreed Premium

Chinese ondernemingen ontwikkelen zich tot aantrekkelijke partijen voor de realisatie van hogesnelheidslijnen.

Eerst in China maar in de toekomst wereldwijd. Hans Koemeester, directeur van
de sectie Industrie van Siemens Nederland, ziet hun kennis en ervaring bij de
aanleg van hogesnelheidslijnen rap groeien. China voert een ambitieus plan uit
om de belangrijke bevolkingscentra met elkaar te verbinden met in totaal 16.000
kilometer hsl-spoor. De eerste 3000 kilometer is gereed, de rest volgt
razendsnel de komende vijf tot tien jaar. Grote producenten als Siemens, Alstom
en Bombardier vormen joint ventures met Chinese bedrijven. Ook Westerse
ingenieursbureaus leveren een bijdrage. In de samenwerkingsverbanden hebben de
Chinezen doorgaans een meerderheidsbelang. Dat is bij wet bepaald. Maar de
knowhow is welkom van de buitenlandse pioniers op het gebied van
hogesnelheidslijnen.

Standaard

Zoals de Fransen, die de primeur hadden met de TGV tussen Parijs en Lyon in
1981, waarop de Duitsers hard aan de slag gingen om hun achterstand in te lopen.
Dit resulteerde in de ICE van Siemens. Japan scoort sinds jaar en dag met de
Shinkansen. De Fransen, Duitsers en Japanners hebben de techniek doorontwikkeld
met als resultaat nog snellere en betere treinen. Die vormen nu de standaard
voor China. Volgens Koemeester kunnen Westerse bedrijven, waaronder Siemens,
deze belangrijke markt niet laten liggen, willen ze als wereldspeler niet aan de
kant raken. De uitwisseling van technologie kan de komst van concurrentie uit
China versnellen, realiseert hij zich. “We zullen onze Chinese collega’s met
technologische ontwikkelingen een slag voor moeten blijven.” Redenen ziet hij
genoeg om de hsl-markt heel serieus te nemen. Alleen al in China bedragen de
investeringen in het snelspoor vele honderden miljoenen euro’s, maar intussen
loopt vrijwel de hele wereld warm voor het snelste spoorvervoer. Ook Europa gaat
voortvarend door en zelfs de Verenigde Staten beginnen aan te haken, hét land
waar de trein voor passagiersvervoer eerder nog vrijwel werd afgeschreven.

Reageer op dit artikel