nieuws

Inductietechniek houdt wegverkeer aan de gang

bouwbreed Premium

Op dezelfde manier als een elektrische tandenborstel wordt opgeladen kan het wegverkeer elektrisch rijden. In beide gevallen gebeurt dat met een inductielus. In het wegdek gemonteerd voorziet deze lus een elektromotor in een auto, vrachtwagen of bus van stroom. Spoorwegbeheerder ProRail ziet in deze contactloze techniek een extra bron van inkomsten.

ProRail ziet wel wat in elektrisch wegvervoer, liet de spoorbeheerder vorig
jaar al weten. Kansen doen zich vooral voor bij wegen langs een spoorwegtracé.
De transformator-stations die de treinen van stroom voorzien, kunnen zonder al
teveel technische moeite ook elektriciteit leveren aan de inductielussen in het
wegdek. Wegenbouwers en installateurs profiteren eveneens zodra deze
transporttechniek zich heeft bewezen voor het wegvervoer. Trambouwer Bombardier
monteert de techniek in zijn ‘bovenleidingloze’ trams van het type Primove. Deze
tram rijdt al op Bombardiers testbaan in het Duitse Bautzen. “Voor het
wegvervoer is de inductietechniek nog niet in de praktijk beproefd”, zegt
innovatiemanager Steffen Kümmell van verkeerstechnisch ingenieursbureau IAV uit
Berlijn. Uitgevoerd in schaalmodellen van 1:28 functioneert het systeem volgens
hem probleemloos. Later dit jaar wil IAV in Nedersaksen een proefbaan op ware
grootte aanleggen. In deze proefbaan komt een geleider waar wisselspanning op
staat. Deze spanning genereert een wisselend magnetisch veld. Een spoel in
bijvoorbeeld een auto zet dit magneetveld om in wisselspanning. Al dan niet
omgevormd drijft deze energie een elektromotor aan. De techniek levert voldoende
vermogen om ook zware vrachtwagens aan te drijven. Dat gebeurt dan met motoren
van 100 kilowatt en meer die Bombardier in zijn ‘inductietrams’ monteert.

Onbemande magazijnwagens

Het rendement van contactloos opwekken hangt vooral af van de dichtheid van
het magnetische veld en de frequentie van de elektriciteit. Volgens Kümmel ligt
het rendement op dit moment rond 90 procent. Het verlies hangt weer samen met de
afstand tussen de lus in de weg en de ontvanger in de auto. Kümmell: “In de
praktijk is een afstand van 15 centimeter een aanvaardbaar compromis tussen
rendement en noodzakelijke bodemvrijheid.” Een lasergestuurde actuator kan de
ontvanger op deze hoogte boven het wegdek houden. Weer en wind hebben voor zover
Kümmell weet geen invloed op de werking. De doorsnede van de geleider in het
wegdek hangt af van de spanning die erop komt. De hoogte van deze spanning hangt
weer af van het gewenste vermogen en van het inductievlak in de ontvanger. Ook
de spanning die de ontvanger moet kunnen leveren en de afstand tussen lus en
ontvanger bepalen de kenmerken van de geleider. De lus in het wegdek is
geïsoleerd. “Wie toch het metaal aanraakt loopt geen gevaar. Er wordt alleen in
de ontvanger vermogen en dus stroom opgewekt en dat gebeurt alleen als die boven
de lus hangt.” “Vooralsnog biedt de markt geen reguliere handelsproducten voor
de inductieve verkeerstechniek,” zegt Kümmell. De benodigdheden bestaan alleen
nog in de vorm van prototypen. De techniek wordt al langer gebruikt in onder
meer de industrie bij onbemande magazijnwagens.

Reageer op dit artikel