nieuws

De polderlobby zet alles op alles

bouwbreed

“Een stad ter grootte van Arnhem of Nijmegen. Laat dat even tot u doordringen.” Annemarie Jorritsma, burgemeester van de snelst groeiende stad van Nederland probeert de publieke opinie naar haar hand te zetten.

Want het zijn spannende tijden voor Almere. Plan op plan, studie op studie en
toekomstvisie op toekomstvisie werden in de afgelopen tijd al wereldkundig
gemaakt. Maar als het kabinet op 16 oktober – wanneer het een besluit neemt over
alle Randstad Urgent projecten – ‘nee’ zegt tegen een minstens 5 miljard
kostende IJmeerlijn tussen Amsterdam en Almere kan die hele stapel papier zo de
prullenbak in. Want, zo dreigen Jorritsma en haar wethouder ruimtelijke ordening
Adri Duivesteijn nu al maanden: zonder die IJmeerlijn bouwt Almere niet de
60.000 woningen die het Kabinet zo graag wil. Want die 150.00 nieuwe inwoners
gaan straks echt niet met zijn allen in de file staan. Een stad met 350.000
inwoners in 2030 verdient meer dan alleen een zesbaanssnelweg die het oude met
het nieuwe land verbindt. De polderlobby draaide in de afgelopen maanden dan ook
op volle toeren. Met als gevolg dat de ministers Cramer (ruimte) en Eurlings
(verkeer) zich achter de plannen van Almere (en niet te vergeten Amsterdam)
hebben geschaard. Maar voor een positief kabinetsbesluit is een meerderheid in
de ministerraad nodig. En zowel Jorritsma als Duivesteijn heeft daar – met al
hun Haagse ervaring – blijkbaar nog geen goed gevoel over. En dus worden
zwaardere middelen niet geschuwd. Jorritsma weet heus wel dat haar stad kampt
met een, mild uitgedrukt, negatief imago. En wie schakel je in als je wilt dat
er nu eens een ander geluid over de zevende stad van Nederland klinkt? Juist, de
veroorzaker van dat negatieve imago: de landelijke pers.

Genootschap

In dat licht moeten we de uitnodiging van Jorritsma aan het Genootschap van
Hoofdredacteuren zien. En dat gezelschap werd dus de noodzaak van een
oeververbinding door het IJmeer uitgelegd. Opdat de bazen van alle kranten,
tijdschriften en nieuwszenders nu ook doordrongen zijn van het besef dat het
bijzonder is wat er in Almere gebeurt. “Want 60.000 nieuwe woningen, dames en
heren. Dat is niet zomaar iets. Dat is een stad ter grootte van Arnhem of
Nijmegen.” De aanwezige hoofdredacteuren blijken gevoelig voor de argumentren
van Jorritsma en Duivesteijn. Unaniem onderschrijven ze tijdens een boottochtje
over de schuimende golven van het IJmeer de noodzaak van een brug of tunnel
tussen Amsterdam en de nieuwe stadsdelen van Almere. Een niet representatieve
steekproef onder enkelen toont bovendien een voorkeur aan voor een brug. “Zeker
als dat een miljard goedkoper is.” Het klinkt Duivesteijn als muziek in de oren.
Want niet alleen weigert hij te beginnen met bouwen als de ministerraad op 16
oktober negatief besluit over de IJmeerlijn. Hij stopt dan ook als wethouder in
de polder. “Ik ben aan deze klus begonnen vanwege de schaalsprong, niet om
wethouder van cultuur te worden.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels