nieuws

Alles staat of valt met strakke logistiek op de bouwplaats

bouwbreed

Alles staat of valt met strakke logistiek op de bouwplaats

Geen vrachtwagen komt de bouwplaats op, geen last wordt opgetakeld, zonder goedkeuring door de logistiek uitvoerder. Want een doortimmerde logistiek bepaalt volgens combinatie JuBi voor 50 procent of de opleveringsdatum wordt gehaald of niet.

Nu loopt het allemaal nog via briefjes en een Excel-bestand dat handmatig
wordt gevuld. Logistiek uitvoerder Mark Reuvers van JuBi verzamelt wekelijks
alle verzoeken van uitvoerders en onderaannemers om kraancapaciteit. Aan de hand
daarvan bepaalt hij wie op welk moment zijn spullen mag aanleveren bij een van
de vijf kranen. Die gegevens speelt hij door naar de verkeersregelaars bij de
poorten. “Als zij een vrachtwagen naar de verkeerde poort of kraan sturen,
betekent dat al gauw dat hij de stad in moet om te draaien. Met al het
eenrichtingverkeer in de straten rond de bouwplaats en de beperkte
doorrijhoogten kan het dan zomaar twee uur duren voordat hij alsnog bij de
juiste kraan staat. Dat zijn ontoelaatbare vertragingen.” Ook de pikkelateurs
krijgen een kopie van Reuvers’ bouwticket, zodat ze het juiste aanpikmateriaal
voorhanden hebben. De ict-afdeling van combinant Ballast-Nedam maakt momenteel
een voor iedereen toegankelijk internetprogrammaatje. Dan zien aanvragers direct
wanneer ze wel of niet van de kraan gebruik kunnen maken. Tot verbazing van
bouwplaatsmanager Frans Quataert bestond zo’n programma nog niet. Als het in
eigen beheer ontwikkelde programma bevalt, zal het vast op meer bouwplaatsen
worden gebruikt.

Webcam

Reuvers’ werkgebied is afgebakend als alle logistiek buiten de gevels van de
twee ministerietorens. Voor de afbouwfase valt daar ook het beheer van een
opslagterrein op industrieterrein De Binckhorst onder, 3 kilometer verderop.
Daar gaat het bulkmateriaal naartoe waarvoor geen plek is op de krappe locatie
in de Haagse binnenstad: de gipsplaten, kozijnen, kalkzandsteenblokken en al het
installatiemateriaal. Via een webcam houdt Reuvers straks zicht op het reilen en
zeilen daar. Ook voor de auto’s van de bouwvakkers is het logistieke team van
JuBi een tijdje op zoek gegaan naar een structurele oplossing. Op het hoogtepunt
zijn er immers zeshonderd mensen werkzaam, die met zo’n driehonderd auto’s naar
het werk komen. Tot zijn spijt slaagde Quataert er niet in een deal te sluiten
met het Ado-stadion waar de bouwvakkers hun auto’s zouden kunnen parkeren waarna
ze met een pendelbusje naar het werk zouden worden gebracht. Alle auto’s
verdwijnen nu waarschijnlijk ergens in de omliggende wijken en in parkeergarages
in het centrum, waarvan de capaciteit ook niet overhoudt. Quataert: “Een gemiste
kans. En onbegrijpelijk, want we zijn niet het enige bouwproject in de Haagse
binnenstad dat met dat probleem worstelt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels