nieuws

Bouwmaterialenhandel spin in groeiend web

bouwbreed

De bouwmaterialenhandel is als geen andere partij in staat de problemen in de bouw op te lossen, stelt Rene Doors

TOPbouw

De bouwmaterialenhandel is als geen andere partij in staat de problemen in de bouw op te lossen, stelt Rene Doors. Hij laat zien wat deze logistieke spin in het web vermag te bereiken.
Het riedeltje is al vijftig jaar bekend: we werken in tijdelijke coalities, blijven erg ambachtelijk werken, risico’s afschuiven is populairder dan ze oplossen en er gaat veel te veel mis. De reden is vooral te vinden in de fragmentatie van de bouwsector, er zijn zo veel verschillende partijen betrokken bij het bouwen; ieder doet zijn ding en gooit het over de schutting naar de volgende partij. Vanwege haar centrale rol in de goederenstroom verkeert de bouwmaterialenhandel in een unieke positie om de problemen in de bouw aan te pakken.
Alleen CRH al heeft meer dan honderd vestigingen dicht bij bouwplaatsen. We kennen de specifieke eigenschappen van alle producten beter dan wie ook. We kennen de basiseigenschappen van materialen. Daarnaast is onze aandacht verschoven naar het niveau van producten en componenten, mede door de bouwdelenopleiding van Koninklijke HIBIN. We hebben geïnvesteerd in kennis, we weten hoe al die verschillende producten op elkaar aansluiten in proces en techniek. We willen niet alleen goederen leveren, maar ook adviseren over de toepassing daarvan. Dat is dan ook de rol die we ambiëren; de coördinatie van de totale materialenstroom.
En die logistieke functie moet niet ophouden bij de poort van de bouwplaats of pas beginnen als alles al is bepaald. We hebben praktijkonderzoek gedaan naar de inzet van een logistiek coördinator uit de toelevering. Zeker bij complexe binnenstedelijke projecten levert zo’n logistieke functie vele procenten rendement op, mits we er tijdig bij zijn betrokken. En het scheelt naast geld ook gewoon heel veel ellende en overlast voor omwonenden. Zo kun je door goed met elkaar samen te werken de bouw stap voor stap verbeteren.

Vechtreflex


Het moet me van het hart: er wordt wel veel over vernieuwing gesproken, maar de praktijk is erg weerbarstig. De ‘professionele’ inkoop verdient blijkbaar liever dubbeltjes dan euro’s. Ook de werkvoorbereiding teert erg op wat gebruikelijk was. Mensen blijven datgene doen en die materialen gebruiken waaraan ze gewend zijn geraakt; zo verandert er veel te weinig. De gemiddelde bouwplaats is technologisch behoorlijk ouderwets.
Mede door de economische tegenwind schiet de hele sector in de vechtreflex, terwijl we juist nu slimmer met elkaar moeten omgaan. Er is te weinig concreet vernieuwingslef. Dat gaan we vanuit TOPbouw in de praktijk aanpakken met concrete proposities en in kleine stapjes. We kunnen veel meer industrieel assembleren en ook meer klantgericht en duurzaam dan nu. Je moet dan wel bepaalde bouwdelen standaardiseren. Via de BNA zijn de hierover in discussie met architecten en we zijn verrast over uitkomsten! Waar we dachten dat industrieel bouwen en standaardisatie met een “njet” zouden worden afgedaan blijken architecten juist opbouwend mee te denken. Industrieel slim en duurzaam bouwen is ook voor hen een uitdaging.
30% van alle verkeerscongestie in Nederland ontstaat door bouwgerelateerd verkeer! Laten we dus de logistieke kennis van de handel inzetten: zoveel mogelijk volle vrachten, multimodaal transport zoals transport via water, nachtelijke leveringen, speciale schone voertuigen, slimmere werkvoorbereiding en minder verstoring van het uitvoeringsproces, minimalisering van logistieke kosten, just in time leveringen, slimme duurzame industriële concepten voor de bestaande voorraad (vergeet niet dat 50 cent van elke euro momenteel naar onderhoud en renovatie gaat!), containeroplossingen, virtueel bouwen; het kan allemaal. Maar dan moeten we innovatie en meedenken echt waarderen en ophouden met hokjesdenken. Juist nu!
In een serie artikelen geeft een directeur of ceo van een topbedrijf uit de toelevering zijn visie op de bouw, logistiek, samenwerking en toenemende complexiteit op de bouwplaats. Dit is het vierde deel. Eerder kwamen aan het woord
Lambert Teunissen, directeur VBI (14/14 april 2009), Rob van Groningen, algemeen directeur Knauf BV (12 mei 2009) en Maarten Roef, algemeen directeur Wavin Noord-West Europa (9 juni 2009).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels