nieuws

Werving via bureaus populair in metalektro

bouwbreed

Commerciële wervingsbureaus zijn voor bedrijven in de metalektro het favoriete kanaal om leidinggevenden en technisch opgeleide verkopers aan te trekken.

Een derde van de ondernemers in de sector metalektro maakt gebruik van dit
kanaal. Dat blijkt uit onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en
Arbeidsmarkt (ROA). De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op een
enquête onder tweehonderd bedrijven in de branche. Internet staat op de tweede
plaats als het gaat om het werven van leidinggevenden, zo blijkt uit het
onderzoek. Daarnaast vindt ruim 10 procent van de bedrijven een uitzendbureau of
een advertentie in een regionaal dagblad de meest effectieve manier om vacatures
voor leidinggevende technici te vervullen.

Weinig effectief

Werving via het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), advertenties in
vakbladen, scholen en open sollicitaties zijn volgens de meerderheid van de
bedrijven weinig effectief. Bij het aantrekken van technische verkopers blijken
informele kanalen, zoals het eigen netwerk, het best te werken, zo meldt 14
procent van de bedrijven. Deze wervingsbron wordt op de voet gevolgd door
internet en adverteren in regionale dagbladen. Dat geeft 12 procent van de
ondervraagden aan. Het CWI, open sollicitaties en scholen worden nauwelijks
gebruikt bij het vervullen van vacatures voor technisch geschoolde verkopers.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels