nieuws

Meanderende fietsbrug in Enschede

bouwbreed

Een meanderende, circa 220 meter lange fietsbrug in Enschede vormt straks de toegangsroute tot het centrum en Kennispark Twente. Onder de kronkelende brug blijft er optimaal zicht op het landschappelijke gebied.

De nieuwe fietsverbinding komt over het kruispunt van de Windmolenweg/Hendrik ter Kuilestraat en de Auke Vleerstraat die binnenkort wordt verbreed. De 4,20 meter brede fietsbrug komt op de grens van landelijk naar stedelijk gebied.
Met De Meander, zoals de werknaam van het schetsontwerp luidt, won IPV Delft, ingenieursbureau voor productvormgeving, een door de gemeente Enschede uitgeschreven meervoudige prijsvraag.
Om meerdere redenen is uiteindelijk voor een slingerende brug gekozen. Projectleider/ontwerper Adriaan Kok: “De meandervorm zorgt voor logische aansluitingen op bestaande wegen. Een belangrijke wens van de gemeente was daarnaast dat de brug het zicht op het landelijk gebied niet zou ontnemen. Rond het kruispunt is er onder de brug door vrij zicht.”
De brug landt aan beide uiteinden op een grondlichaam. “Aan de ene kant van de brug bevindt zich een terrein met een bomengroep die zoveel mogelijk behouden moet blijven. Door de brug zo ver mogelijk van het kruispunt te situeren, kan de brug laag worden aangebracht en loopt hij heel geleidelijk omhoog. De helling voor de fietsers is daardoor aangenaam.” De onderdoorrijhoogte is 4,60 meter (bovenzijde dek is 5,20 meter inclusief de constructiehoogte van 70 centimeter).

Steunpunt

Het idee is om de brug uit segmenten van 20 meter lengte op te bouwen. De verbinding krijgt een gesloten doorsnede van staal of beton met één centraal steunpunt. “De brug moet uiteindelijk een op zichzelf staand element vormen, helemaal los van de weg en zich op een subtiele, ingetogen manier als een slang door het landschap slingeren.” Mogelijk krijgt de onderzijde van de brug een bijzonder accent, zoals een speels lijnenspel of een opvallend materiaal.
Momenteel werkt IPV Delft aan het vastleggen van het definitieve tracé. Het Delftse bureau heeft hiervoor zes verschillende varianten uitgewerkt en zal zich buigen over het constructiemateriaal en brugdoorsnede. De verwachting is dat de bouw in het eerste kwartaal van 2010 kan aanvangen. De oplevering staat eind volgend jaar gepland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels