nieuws

Draaibrug Sluiskil vanuit rijdende werkplaatsen geschilderd

bouwbreed

De draaibrug die nabij Sluiskil het Kanaal van Gent naar Terneuzen overspant, krijgt na twintig jaar een nieuwe coating. Twee lagen epoxyverf en een laag polyurethaanverf worden vanuit rijdende werkplaatsen op de stalen bovenbouw aangebracht. Tijdens het werk blijft de brug gewoon in gebruik.

Luc Bastiaens nadert de oplevering van deze klus met zijn Algemene
Industriële Schilderwerken (AIS) uit het Belgische Herentals. Hij coat de brug
in opdracht van de combinatie BeMoVo (Besix, Mourik Groot-Ammers, Vogel) die
verantwoordelijk is voor de uitvoering van dit project van Rijkswaterstaat. Met
een reeks van eisen en voorwaarden wilde de dienst voorkomen dat de draaibrug
door het werk uit balans zou raken en beschadigen. Funest voor de scheepvaart op
het kanaal en het verkeer op de N61 en het goederenspoor die over de brug lopen.
De brug gaat gemiddeld 25 keer per dag open en dicht. De praktijk leerde dat de
brug al enigszins in onbalans verkeert. Dat blijkt zo te zijn sinds er een
spoorbaan voor goederentreinen op is gemonteerd. Om dat delicate evenwicht te
bewaren wilde Rijkswaterstaat op de bruguiteinden dan ook niet meer dan 60
vierkante meter aan windvangende constructies zien en in het midden niet meer
dan 120 vierkante meter. Vanwege de balans mocht van Rijkswaterstaat niet meer
dan 100 ton aan benodigdheden voor het werk op de draaibrug staan. Het materieel
waarmee Bastiaens en de AIS de coating vernieuwt weegt in totaal al ruim 80 ton.

Contragewichten

Contragewichten in de vorm van betonblokken nemen de resterende 20 ton in
beslag. Bastiaens: “Die gewichten worden doorlopend verplaatst, omdat materieel
en materiaal telkens op een andere plek komen te staan.” Dat heeft ook gevolgen
voor de aan- en afvoer van het straalgrit. Vers grit zit in een kleine container
die gevuld hooguit 4 ton weegt. Verbruikt grit wordt in een bigbag afgevoerd
naar een container op de wal. “De afgevoerde hoeveelheid hangt telkens af van
het evenwicht van de brug,” zegt Bastiaens. Regelmatig ‘wegen’ wijst uit of de
brug nog steeds in balans is. Om aan al die eisen te kunnen voldoen ontwikkelde
de AIS hydraulisch bediende mobiele werkplaatsen. De schilders nemen vanuit die
compartimenten stapsgewijs de bovenbouw en de kolommen onder handen. Deze
constructies uit stalen profielen en harde isolatieplaten voorkomen dat
straalgrit en verf het water vervuilen en dat weer en wind het werk hinderen. De
rijdende werkplaatsen zorgen er ook voor dat het verkeer geen last heeft van het
project.

Ventilatie

Met straalgrit verwijderen de schilders de oude coating en de zinklaag van de
stalen brugdelen. Daarna wordt de nieuwe coating laag voor laag opgespoten. Een
ventilatiesysteem houdt de lucht in de rijdende werkplaatsen schoon. In
voorkomende gevallen kunnen de compartimenten worden verwarmd of gekoeld, al
naar gelang de omstandigheden vereisen. Bastiaens gebruikte de rijdende
werkplaatsen voor het eerst op de brug die het kanaal bij Sas van Gent
overspant. In aangepaste vorm bleken ze ook op de brug van Sluiskil te voldoen.
“Met hier en daar een verandering moeten de compartimenten ook op andere bruggen
te gebruiken zijn”, verwacht Bastiaens. Maar niet meer op die van Sluiskil, want
er gaan steeds meer stemmen op om de brug te vervangen door een tunnel.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels