nieuws

GMB biedt onderwijs lesstof aan

bouwbreed

GMB heeft het initiatief genomen lesstof te ontwikkelen voor het onderwijs. Tijdens een bijeenkomst in het Watermuseum presenteerde algemeen directeur Gerrit-Jan van de Pol een proeve.

Aanleiding voor het initiatief is de veranderende wereld, vertelde Van de Pol zijn gehoor dat vooral uit mensen uit het onderwijs en het bedrijfsleven bestond. Vooral het steeds complexer worden van projecten en het geïntegreerd in de markt zetten ervan, vraagt om andere competenties en een andere cultuur binnen bedrijven.
“In een bouwbedrijf heerst vaak nog de cultuur bij de ‘blauwe boorden’ dat zij het geld verdienen voor de ‘witte boorden’. Maar ze leveren beide een bijdrage. De veranderingen in de maatschappij vraagt erom gezamenlijk kennis en vakmanschap te ontwikkelen”, aldus Van de Pol.
Ook de vergrijzing speelt een rol. Bedrijven moeten vissen in een steeds kleiner wordende vijver. Dat betekent in zijn visie meer doen aan instroom, de sector aantrekkelijk maken door doorstroommogelijkheden te verbeteren en het tegengaan van uitstroom. Zijn bedrijf is al 30 jaar leerbedrijf en heeft in die tijd 155 leerlingen opgeleid. “Van hen heeft 90 procent de opleiding afgerond met een diploma en de helft van hen werkt nog steeds bij ons.”

Hoger

De veranderende wereld vraagt door zijn complexiteit ook hogere opleidingen. “In het (v)mbo is het allemaal wel goed geregeld. We zullen onze inspanningen echter moeten uitbreiden naar het hbo”, vertelde Van de Pol. Zelf is hij daar druk mee bezig. Voor het mbo heeft hij al tijden een opleidingscoördinator die de leerlingen opvangt en begeleidt. Sinds een maand heeft hij er ook een voor hbo-studenten.
Het lesmateriaal dat nu is ontwikkeld, geeft een doorsnede van wat er komt kijken in de waterketen. Daarbij is vooral de samenhang tussen de verschillende disciplines in het oog gehouden. Als rode draad loopt nieuwe sanitatie, de brongerichte aanpak van huishoudelijk afvalwater, door de lesstof. Het gaat om beter en zuiniger reinigen van afvalwater, de aanwezige meststoffen gebruiken, te voorkomen dat medicijnresten in het oppervlaktewater komen en het winnen van energie uit afvalwater. “Daar komt het nodige bij kijken. Scheikunde, natuurkunde, installatietechniek om er maar een paar te noemen. Die samenhang proberen we in de lesstof te laten zien.”
Het onderwijsveld noemde het GMB-initiatief goed. Wel zal de verdere ontwikkeling ervan door onderwijs en bedrijfsleven samen gedaan moeten worden, was het algemene gevoel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels