nieuws

‘Gps vormt één van de risico’s voor invoering van kilometerheffing’

bouwbreed

Marktpartijen vinden het jammer, maar ook begrijpelijk dat minister Eurlings de kilometerheffing voor vrachtwagens uitstelt

“Gps vormt één van de problemen.”
Bij Dirk Grevink, directeur business development bij Movenience, een serviceproviders voor betaalde mobiliteit, kwamen direct verontruste mailtjes binnen toen duidelijk was dat minister Eurlings voorlopig afziet van betalen per kilometer. ‘Komt van uitstel geen afstel’, was de vrees. Ook Grevink maakte zich aanvankelijk zorgen. “Nu zakt alles in elkaar, dacht ik.” Het lezen van een “rapportage” stelde Grevink gerust. “Eurlings kiest voor kwaliteit. Onder meer het serviceprovidersmodel krijgt daardoor echt een kans. Met dat model komt de inning en facturatie bij serviceproviders te liggen.”
Dat Eurlings de risico’s voor invoering van kilometerheffing eind 2011 te groot vindt, snapt Grevink wel. “Marktregels moeten worden opgesteld en er zijn ook nog technische risico’s. Zo is er voor gps nog geen open standaard. Die moet er zijn, opdat verschillende kastjes met elkaar kunnen communiceren. Voor gsm is dat al wel geregeld.”
Ook Siemens Nederland kan de lijn van Eurlings volgen. “We betreuren het uitstel, omdat kilometerheffing technisch gezien niet voor problemen hoeft te zorgen. Maar Eurlings heeft een realistische kijk op de werkelijkheid”, wil een woordvoerder kwijt. In Slowakije heeft Siemens net een project aangenomen. “Het betreft kilometerheffing voor bussen en vrachtwagens. Het plan wordt nu uitgerold.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels