nieuws

‘Opkomend populisme heeft relatie met filedruk’

bouwbreed

‘Opkomend populisme heeft relatie met filedruk’

Stress op de weg leidt tot irritatie en populistisch stemgedrag. Het belang van mobiliteit hoort volgens directeur John Walraven van ingenieursbureau Advin veel hoger op de agenda.

“Het opkomende populisme heeft een relatie met de filedruk. Ik weet vrij
zeker dat de verkeerssituatie en de vormgeving buiten sterk van invloed zijn op
hoe mensen zich gedragen. Files hebben een wezenlijk effect op mensen.” Voor
John Walraven (45) staat vast dat, bekeken vanuit de vraag naar mobiliteit, de
voorzieningen in Nederland behoorlijk onder de maat zijn. Hij constateert dat
iemand die met een kaartje eerste klas staande moet treinen, na de rit anders in
zijn vel steekt dan degene die comfortabel kon zitten. “We zijn redelijk
getalenteerd de nodige infrastructurele voorzieningen wel of niet aan te leggen.
Je kunt elke euro natuurlijk maar één keer uitgeven. Maar weet wel dat
bijvoorbeeld de agressie in het verkeer mede veroorzaakt wordt door de drukte op
de weg. Waar start je mee? Met de uitbreiding van de stad Almere of een goede
ontsluiting via de Hollandse Brug”. Het twintigjarige ingenieursbureau Advin,
voortgekomen uit het technisch stafbureau van bouwer Dura Vermeer, heeft stevige
groeiplannen. Over een gebrek aan werk maakt Walraven zich niet al te veel
zorgen. Vorig jaar steeg de omzet van het bureau met 280 vaste plus in
hoogtijdagen zeventig ingehuurde krachten tot 30 miljoen euro. Liefst nu al zou
Advin over een slagkracht van vijfhonderd medewerkers beschikken en oprukken
naar de nationale top tien. In de Hoofddorpse wijk Beukenhorst wordt hard
gewerkt om volgend jaar een nieuw hoofdkantoor te kunnen betrekken. Niemand
behoeft zich te verwonderen als naast de vestigingen in Steenwijk, Oss en
Barendrecht nog enkele nieuwe kantoren hun deuren openen. In 2008 bleef zo’n 3
tot 5 miljoen euro omzet liggen door capaciteitsgebrek. “We willen ons over de
gehele linie versterken en zo de continuïteit beter waarborgen. De specialismen
kunnen dan over meer mensen gespreid worden. Een sterkte van 500 mensen zou voor
ons ideaal zijn. Omdat door de recessie elders werk stagneert, zie ik voor ons
bureau goede kansen om ambitieuze mensen aan te trekken”.

Verkeerskundige

John Walraven studeerde aan de Hogere Technische School in Leeuwarden af als
verkeerskundige en ging achtereenvolgens aan het werk bij de ingenieursbureaus
Grontmij en verkeersspecialist Goudappel Coffeng, waarna projectmanagementbureau
Hespirit kwam. Zes jaar geleden trad hij in dienst van Advin. Walraven verzekert
op zijn vak apetrots te zijn. “Ik ben verkeerskundige van origine. Je hebt
altijd wat spannends te vertellen op verjaardagen. Mensen uit de techniek vormen
in de samenleving een essentiële schakel.” Integraliteit en pragmatisme, de
sleutel tot snel werkende oplossingen, zijn volgens Walraven kenmerkende
eigenschappen van Advin. “We lopen met rokende schoenzolen om voor onze
opdrachtgevers de problemen op te lossen”. Bij het bureau werken relatief veel
mts’ers. Tekenwerk en inmeten geschieden veelal door eigen mensen. “Het leuke
van het bedrijf is dat we alles nog zelf kunnen. Dat schept een onderlinge band
en vertaalt zich naar de relaties. Ongeveer de helft van onze opdrachten komt
van overheden, de andere 50 procent uit de private sector. Een kwart van het
werk stamt van Dura Vermeer. Nee, gedwongen winkelnering kennen we niet. Grote
bureaus als Arcadis en Grontmij hebben meer werk van ons moederbedrijf dan
Advin”. Walraven zegt in de markt te profiteren van de grote mate van
onafhankelijkheid die moeder Dura Vermeer toestaat. Vier keer per jaar wordt
verantwoording afgelegd over de financiën en de positionering bij projecten.
Overleg vindt plaats of het bureau rekent aan de zijde van de opdrachtgever of
zich ten dienste stelt van de uitvoerders. Zowel vanuit de klant gedacht als met
oog voor de medewerkers, is Walraven overtuigd van een decentrale aanpak. Alle
kennis en kunde samenvoegen op een groot hoofdkantoor mag dan wel leiden tot
hogere efficiëntie maar spant tevens het paard achter de wagen. “Je moet niet
vanuit de organisatie denken maar vanuit de klant, die snel door bekende
gezichten geholpen wil worden. Dus zijn eerder meer kantoren nodig dan minder.
Ook onze medewerkers hebben niet de ambitie allemaal naar hetzelfde grote
kantoor te gaan. Werk staat hoog in het vaandel maar dan wel in combinatie met
privé. Decentraal is die balans uitstekend te vinden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels