nieuws

GroenLinks eist meer inspraak A4

bouwbreed

GroenLinks vindt de inspraakavonden over de aanleg van A4 Midden- Delfland veel te beperkt.

Dat blijkt uit vragen van Kamerlid Kees Vendrik aan verkeerminister Eurlings.
Hij vindt dat er te weinig inspraakavonden worden gehouden over de aanleg van de
A4 Midden Delfland of de A13/A16 in combinatie met de verbreding van de A13.
“Het is gek dat er in Rijswijk, Den Haag, Leidschendam/Voorburg en Westland door
Rijkswaterstaat helemaal geen informatieavonden gepland zijn, terwijl inwoners
van deze steden volop de gevolgen zullen ondervinden van de aanleg van extra
asfalt.” Vendrik verwijst naar berekeningen die in opdracht van Rijkswaterstaat
zijn gemaakt. Daaruit blijkt ‘keer op keer’ dat de bestaande wegen als de A20,
de Beneluxtunnel, de Van Brienenoordbrug, de Rotterdamse Ruit en de knooppunten
Ypenburg en Kleinpolderplein volledig vast zullen komen te staan door het
verkeer dat wordt aangetrokken door het extra asfalt.Omdat de ‘hele regio’ van
het project problemen ondervindt, moet ook de hele regio daarover worden
geïnformeerd, aldus Vendrik. Vreemd vindt hij ook dat de inspraakavond die in
Rotterdam gepland is, alleen over de variant A13/A16 gaat. “Alsof het vastlopen
van bijvoorbeeld de Rotterdamse Ruit door de aanleg van de A4 Midden Delfland
niet relevant is voor Rotterdammers.” GroenLinks wil dat er naar alle
belanghebbenden toe open en eerlijk wordt gecommuniceerd over de consequenties
van de aanleg van alle varianten. Vendrik vraagt Eurlings of hij de verstuurde
uitnodigen voor informatieavonden kent en wie deze hebben ontvangen. Ook wil hij
weten waarom er geen informatieavonden zijn in Westland, Den Haag,
Voorburg/Leidschendam en Rijswijk. Verder vraagt hij zich af welke criteria
Rijkswaterstaat hanteert bij het beoordelen waar inspraakavonden gehouden worden
bij de aanleg van infrastructuur.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels