nieuws

Crisismanagement

bouwbreed

Het bedrijf Janssen de Jong verdient lof voor de wijze waarop het de vermeende omkopingspraktijken bij haar wegenbouwbedrijf aanpakt. Vers in het geheugen ligt de houding van de bouw na de onthulling van de grote bouwfraude eind 2001. De sector hulde zich toen in een massaal stilzwijgen, mede op aandringen van pr-goeroes. De affaire waait […]

Het bedrijf Janssen de Jong verdient lof voor de wijze waarop het de vermeende omkopingspraktijken bij haar wegenbouwbedrijf aanpakt.
Vers in het geheugen ligt de houding van de bouw na de onthulling van de grote bouwfraude eind 2001. De sector hulde zich toen in een massaal stilzwijgen, mede op aandringen van pr-goeroes. De affaire waait wel over, was de gedachte. Zoals bekend, gebeurde dat niet. Sterker nog, de opstelling van de sector leidde tot nog meer nare onthullingen. Een parlementaire enquête, miljoenenboetes van de mededingingsautoriteit NMa, rechtszaken en een peperdure schikking viel de bouw uiteindelijk ten deel.
Hoe anders pakt Janssen de Jong de huidige crisis aan. Hoewel de Limburgse zaak qua omvang niet te vergelijken is met de bouwfraudeaffaire van begin deze eeuw, valt op dat het concern zich allerminst verstopt. Topman Eric Krul onderbrak na de invallen in zijn bedrijf, eind januari, onmiddellijk zijn vakantie in Zuid-Afrika en stond direct vrijwel de gehele Nederlandse pers te woord.
Ook schroomt de bestuursvoorzitter niet om in te grijpen, bleek deze week. Nadat uit eigen onderzoek naar voren was gekomen dat enkele werknemers van het wegenbouwbedrijf inderdaad over de schreef zijn gegaan, besloot hij tot sluiting van de besmette vestiging in Meerssen. De betrokken werknemers, een stuk of tien, werden bovendien op non-actief gesteld. Zij moeten vrezen voor hun baan.
Natuurlijk is Janssen de Jong hiermee nog niet verlost van alle ellende. Als justitie overgaat tot vervolging van de verdachte werknemers, zal het bouwbedrijf nog vaak de krantenkoppen halen. Bovendien valt van de NMa ook nog het nodige te verwachten. Niettemin heeft de onderneming uit Son en Breugel door in te grijpen duidelijk gemaakt eigenhandig schoon schip te willen maken. Acht jaar geleden moesten vooraanstaande bouwers daartoe nog worden gedwongen door de overheid.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels