nieuws

Bouw van aquaduct over A4 halverwege

bouwbreed

Bouw van aquaduct over A4 halverwege

De eerste helft van het nieuwe aquaduct over de A4 is klaar. Het smalle bouwkuipje dat tijdelijk het water van de Ringvaart tegenhield, de ‘brievenbus’, heeft de druk feilloos weerstaan.

Ze kunnen weer opgelucht ademhalen bij BAM Civiel, dat samen met BAM Wegen,
VTN en Van Oord Nederland de A4 verbreedt tussen Leiden en Burgerveen. Daaronder
valt ook de bouw van een nieuw aquaduct onder de ringvaart van de
Haarlemmermeer. Het spannendste moment van de bouw daarvan is inmiddels is
voorbij. Toen het eerste aquaduct, het oudste en bekendste van Nederland, eind
jaren vijftig werd aangelegd, lag de A4 er nog niet. De loop van de ringvaart
Ringvaart kon dus voor de duur van de bouw simpel worden verlegd om het aquaduct
in den droge te bouwen. Maar dat was nu uitgesloten, maakt projectmanager Piet
Zuidgeest van BAM Civiel duidelijk. Niet alleen loopt er een drukke snelweg, ook
de hogesnelheidslijn duikt ter hoogte van Roelofarendsveen onder de Ringvaart
door. Die verkeersstromen mogen tijdens de bouw niet worden gehinderd, net als
de scheepvaart op de Ringvaart trouwens. Dus moet BAM een stuk behoedzamer te
werk gaan. In de 40 meter brede vaart is eerst aan de noordzijde een
damwandscherm geplaatst tot 20 meter beneden NAP. Gewi-ankers en een pakket
onderwaterbeton van een meter maakten het mogelijk om vervolgens de put leeg te
pompen. Zo kon alsnog droog de helft van de tunnelbak voor het verkeer en de
waterbak worden gemaakt. Nu staat BAM Civiel op het punt om dat kunstje te
herhalen aan de zuidelijke helft van de Ringvaart. Lassers zijn druk bezig met
het monteren van gordingen en een hulpplatform langs de net geslagen damwanden.

Kritisch

Twee weken geleden stak er in het midden van de Ringvaart een langgerekt smal
damwandkuipje omhoog uit het water. Dat was volgens hoofduitvoerder Jan Arie
Verstoep de meest kritische fase van de bouw. Al sinds de ontwerpfase luistert
dat kuipje naar de naam de ‘brievenbus’. Daar heeft het onmiskenbaar iets van
weg vanuit de lucht en op bovenaanzichten op de bouwtekeningen. De ‘brievenbus’
vindt zijn oorsprong in het feit dat de kopwand van de bouwkuip moet worden
verplaatst. Dat is nodig om de vloer van de waterbak netjes te kunnen afmaken.
Hij moest verderop op de nieuwe vloer worden neergezet. Dat vergt tijdelijk een
dubbele kopwand, overpakken van stempels en andere ingrepen. Alle aansluitingen
moeten goed zijn, om te voorkomen dat de Ringvaart leegloopt in de nieuwe tunnel
eronder. Maar het is gelukkig goed gegaan. Van onder de bak wijst Zuidgeest op
het water dat niettemin langs de damwand sijpelt. Verwaarloosbaar, aldus de
projectmanager. Net als bij de vloer van de waterbak boven zijn hoofd is het
laatste stuk van de constructievloer voor de autotunnel nog niet gestort. Dat
gebeurt pas zodra ook het beton van de zuidelijke tunneldeel is gestort en zijn
krimp heeft gehad. Met een krimpstrook worden beide tunneldelen dan aan elkaar
gestort. Toepassing van zo’n krimpstrook maakte het mogelijk de dilataties
buiten het eigenlijke aquaduct te houden. Want dilataties in een bak met water
… dat lijkt volgens Zuidgeest niemand een goed idee.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels