nieuws

Boortunnel in Rotterdam gereed

bouwbreed

Volker Staal en Funderingen (VSF) is klaar met de boortunnel in Rotterdam waar dit najaar de voertuigen van RandstadRail door rijden. De boortunnel begint bij het Sint Fransiscus Gasthuis, maakt een tussenstop onder de Statenweg bij Blijdorp en eindigt bij het Centraal Station in Rotterdam. VSF maakte onder meer de damwanden, combiwanden, groutankers, een deel […]

Volker Staal en Funderingen (VSF) is klaar met de boortunnel in Rotterdam waar dit najaar de voertuigen van RandstadRail door rijden. De boortunnel begint bij het Sint Fransiscus Gasthuis, maakt een tussenstop onder de Statenweg bij Blijdorp en eindigt bij het Centraal Station in Rotterdam. VSF maakte onder meer de damwanden, combiwanden, groutankers, een deel van de diepwanden en alle stempelramen. De aannemer huurde voor dit werk onder meer vier 10 tons pneumatische kettingtakels van LGH Hijsmaterieel. “Uitzonderlijk materieel dat we niet standaard in huis hebben”, verklaart hoofduitvoerder Erik van der Ende van VSF de keuze voor huren. Met het materieel van LGH werden onder meer de 20 meter lange en 14 ton zware stempels naar de vloer gebracht. De stempels kwamen 50 centimeter onder het dak van het toekomstige Station Blijdorp. Daarna werden via een traverse met daarop een rupskraan de balken en buizen door een sparing in het dak gehesen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels