nieuws

Holle dwarsligger in plaatsvan kabelkokers

bouwbreed

Voor de doorvoer van kabels en leidingen onder een spoorverbinding vormen holle dwarsliggers een goed alternatief voor aparte kabelkokers.

Dwarsliggers voor spoorverbindingen werden vroeger gemaakt van verduurzaamd hout, maar tegenwoordig meestal van beton. Als kabels of leidingen de rails en het ballastbed moeten kruisen, zijn daarvoor kabelkokers nodig. “Bij het gebruik van kabelkokers tussen betonnen dwarsliggers blijft er voor naonderhoud onvoldoende ruimte om de ballast te kunnen aanstoppen zonder schade te veroorzaken aan de dwarsliggers”, schrijft P. Thissen in octrooiaanvrage NL2000596.
Het verdiept aanleggen van de kabelkokers vindt hij geen optie, want “dat kost extra kabellengte en verslechtert de toegankelijkheid van de betreffende kabels en leidingen.” Als alternatief ontwierp hij een holle dwarsligger van 2 centimeter dik staal, met in een van de langswanden een sleuf van kop tot staart. Hierin past een stalen dekplaat die met bouten vastzit en aan de binnenzijde een uitstulping heeft die afsteunt op de randen van de sleuf. Door zijn uitvoering zorgt de dekplaat er voor dat de dwarsligger zijn dragende functie behoudt. Aan de open, kopse kanten van de dwarsligger zitten afneembare kopdeksels, niet voor de stevigheid maar louter als afdichting. Na het losmaken van de dekplaat en kopdeksels kunnen kabels en leidingen makkelijk en snel worden ingebracht of verwijderd, zonder lange buitendienststelling van het railverkeer.

Toestemming

De holle dwarsligger is inmiddels al ongeveer 25 keer toegepast, door diverse bedrijven, steeds met speciale toestemming van ProRail die de vinding nog niet officieel heeft vrijgegeven voor het Nederlandse railnet. Thissen: “Nieuwe dingen dringen in de spoorwereld relatief langzaam door, en wat mij betreft zou die vrijgave wel wat sneller mogen gaan. Maar er zit ontwikkeling in. Een collega van me is nu bezig met de toepassing als wisselligger. Het unieke van mijn vinding boven vergelijkbare oplossingen in het buitenland is dat de kabels niet hoeven te worden geknipt, zodat ze ook niet hoeven te worden gelast. Daardoor is er achteraf ook veel minder kans op storingen.”
Bedrijven die de dwarsligger zouden willen toepassen, kunnen de PTH 1 bestellen bij de uitvinder, die tegenwoordig bij ProRail werkt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels