nieuws

Grote spooropdracht voor BAM-dochters in België

bouwbreed

Twee werkmaatschappijen van BAM, Betonac en Galère, hebben opdracht gekregen voor de uitbreiding en renovatie van een spoorlijn ten zuidoosten van de Belgische hoofdstad Brussel.

Dat heeft het Bunnikse bouwconcern gisteren bekendgemaakt. Met de opdracht is een aanneemsom van bijna 80 miljoen euro gemoeid. De order is afkomstig van Infrabel, de beheerder van het Belgische spoorwegnet.
Betonac en Galère starten dit voorjaar met de werkzaamheden en verwachten medio 2012 het project te voltooien.
De BAM-bedrijven zullen voor de verdubbeling van het aantal sporen van twee naar vier de onderbouw van spoorlijn 161 tussen Brussel en Ottignies over een lengte van ongeveer 3 kilometer aanpassen. Het werk omvat verder de verbreding van de huidige spoorbedding door grondaanvulling en kerende wanden en de bouw van een spoorviaduct in het talud van de bedding.
De huidige bruggen voor de kruisende verkeerswegen worden bovendien gerenoveerd en verbreed. Ter hoogte van het station van Genval wordt de spoorlijn voorzien van een betonnen overkapping, zodat de bouw van een parkeergarage mogelijk wordt.

Viersporig

Het spoorproject maakt deel uit van een grote plan om de belangrijkste spoorlijnen rond de Belgische hoofdstad viersporig te maken. Dit zogenoemde Gewestelijk Expres Net (GEN) moet er voor zorgen dat reizigers binnen een straal van 30 kilometer rond Brussel niet langer dan vijftien minuten op hun trein hoeven te wachten.
BAM werkt momenteel al aan diverse andere GEN-deelprojecten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels