nieuws

Tunnels A73 definitief open, maar nog al tijd niet klaar

bouwbreed

Tunnels A73 definitief open, maar nog al tijd niet klaar

De tunnels van Roermond en Swalmen in de A73 gaan vandaag eindelijk open. Van een definitieve oplevering is na ook met twee jaar extra vertraging geen sprake.

De tunneltechnische installaties kampen nog met meer dan 200 restpunten
waardoor acceptatie en overdracht doorschuiven van projectorganisatie naar
beheerorganisatie. De tunnels gaan 1 december na drie maanden volledige sluiting
eindelijk open voor het verkeer, maar dat is geen aanleiding voor een officieel
lintje en champagne. “We zullen wel even stil staan bij de opening, maar een
feestje is niet op z’n plaats”, bevestigt Jeroen Steijn, woordvoerder van
Rijkswaterstaat. De problemen spitsen zich toe rond de 52 tunneltechnische
installaties in combinatie met de late keus voor een andere blusinstallatie .
Eén deelcontract van 30 miljoen euro op een project van vele honderden miljoenen
euro’s. Het venijn zat in de staart, toen twee jaar geleden bleek dat Volker
Wessels de oplevering niet zou halen, maar lang treuzelde dat op te biechten. De
verhoudingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer hebben lange tijd op scherp
gestaan. Een cruciale onderaannemer dreigde uit het project te stappen.
Uiteindelijk is gekozen de discussies over de financiële schade in een later
stadium te voeren en voorrang te geven aan de afbouw en testfase.
Verkeersminister Eurlings besliste tot gedeeltelijke openstelling van de buizen.
Een keus die zo’n 10 miljoen euro extra heeft gekost en de aannemer dwong tot
veel nacht- en weekendwerk. De watermistinstallatie heeft de aannemer een extra
meerwerk-contract van 25 miljoen euro opgeleverd. Om de komende week een nieuwe
escalatie over de restpunten tussen Rijkswaterstaat en de aannemer te voorkomen,
is een strategie uitgestippeld. Daarbij zijn aanvullende afspraken gemaakt over
het oplossen van de restpunten en het testen daarvan. Na de openstelling zal
sprake zijn van ‘verhoogde dijkbewaking’ waarbij ook wordt gelet op de
veiligheid en niet alleen op het functioneren van de techniek. “Er zijn geen
kritische punten meer en de overgebleven punten variëren van een loshangende
deurklink tot verhuizing van de tijdelijke bediening in Roermond naar de
definitieve vestiging in Geldrop”, licht Steijn toe. De tunnels in de A73 hebben
zowel opdrachtgever als opdrachtnemer dure lessen geleerd. Volker Wessels heeft
te makkelijk ja gezegd tegen het d&c-contract en Rijkswaterstaat heeft niet
alles even zorgvuldig geformuleerd, vatte RWS-topman Bert Keijts de problematiek
onlangs samen in een interview met deze krant. Het is duidelijk dat bij nieuwe
tunnels een andere aanpak nodig is om de afbouw tot een goed einde te brengen.
Die les is zeker geleerd, maar problemen met de installaties zullen zeker vaker
opspelen. De landtunnel bij de A2 Utrecht, Tweede Coentunnel, A6/A9, A2-tunnel
Maastricht en ook de Drontertunnel in de Hanzelijn proberen het allemaal anders
te doen, met het drama van de A73 in het achterhoofd. Daarnaast is in politiek
Den Haag de discussie opgelaaid over de grote hoeveelheid installaties in
relatie tot de veiligheid. De gemeente Roermond acht Rijkswaterstaat
verantwoordelijk voor de opgelopen vertraging. Dat liet het college gisteren
weten.

Tunnels A73

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels