nieuws

Transportcontainer brengt luchtkanaal veilig op hoogte

bouwbreed Premium

Ancra Systems heeft voor Vink Luchtbehandeling Systemen uit Katwijk een transportcontainer voor luchtkanalen ontwikkeld. Het bedrijf uit Boxtel deed dat in samenwerking met Transport Keijzer uit Warmond, de huistransporteur van Vink. Ancra vroeg patent aan op het resultaat.

De container van Ancra brengt luchtkanalen en andere materialen naar de verdiepingen van een bouwproject. Een kraan tilt de laadkist naar de gewenste hoogte. Daar houdt de kraan de container voor de verdiepingvloer. Het personeel schuift vervolgens een rolluik open om de container te lossen.
“De materialen staan op een beweegbare vloer”, legt Ronald Quik van Ancra uit. Een elektromotor drijft deze kunststof schakelband via het gewone lichtnet aan. Dat gebeurt met een snelheid van 2,6 meter per minuut. “De motor draait zolang de knop wordt vastgehouden”, zegt Quik. De losvloer brengt de materialen tot aan de drempel van de laadkist. Het personeel hoeft daardoor niet in de container te stappen om de lading te kunnen pakken.
“De Arbowet verbiedt dat laatste”, verduidelijkt Quik, “net als op een ladder staan om de container vast te maken aan de hijsketting.” Ancra laat zijn transportcontainer via de onderkant hijsen. Het personeel kan zo vanaf de grond de hijsbanden met daarvoor bestemde haken aan de container bevestigen. De hijsbanden komen samen in een evenaar.
“Bij het ontwerp lag de nadruk op een laag eigen gewicht zodat de container met ‘gewone’ kranen of met een autolaadkraan kan worden gehesen”, zegt Quik. De laadkist heeft een eigen gewicht van 3500 kilo en kan met 3500 kilo worden beladen. In het geval van Vink staan twee containers op een deelbaar containerchassis. Na het uiteenschuiven van de beide trailerhelften kunnen beide containers gelijktijdig worden geladen.

Overmaat

De laadkisten zijn iets langer dan een standaard twintigvoetscontainer. Met het delen van de oplegger wordt ook ruimte geschapen voor de overmaat van de containers. “Veel van Vinks materialen zijn langer dan 6 meter,” zegt Quik. Twee verlengde containers passen echter niet op een oplegger met de standaard twistlock configuratie om de containers vast te zetten tijdens transport. Doordat het chassis deelbaar en uitschuifbaar is, kunnen toch nog binnen de ISO-standaard de langere containers worden vervoerd.
De containers van Vink worden bij de productie geladen. Daarbij wordt de lading handmatig geplaatst om de optimale belading te verkrijgen. “Bij het lossen van de container hangt de container voor het gebouw in aanbouw en is de veiligheid het belangrijkste aspect.”
De Ancra-container bestaat uit een laadvloer met een opbouw. De opbouw is gemaakt uit triplex. De vloer is een stalen frame met een multiplex draagvloer. Over deze vloer schuift een eindloze kunststof schakelmat. De aandrijving is binnen de vloerconstructie gemonteerd.

Reageer op dit artikel