nieuws

interview Na 35 jaar uit greep van Advin

bouwbreed

Advin maakt een pas op de plaats. Werk genoeg nog bij het ingenieursbureau. In de eerste negen maanden van het jaar is al een omzet van 26 miljoen euro weggezet. Als de markt straks aantrekt, staat Advin op de eerste rij om verder te groeien.



”De gemeentelijke markt is zwak, er komen nauwelijks nog woningen bij. De kantoorbouw ligt hopeloos stil. Rijkswaterstaat besteedt nog steeds grote projecten uit. Van de tenders komt voldoende werk, zowel van de zijde van de opdrachtgevers als de aannemers.”
Directeur Jan Colaris schetst de markt. Signaleert rust. Spreekt van een tijd van stabilisatie. Niet te hard willen groeien nu. Advin kiest voor het behoud van mensen, kennis en klanten.
“In de toekomst zal Advin doorgroeien van de huidige driehonderd mensen naar een bureau van 450 medewerkers. Tot de grote zeven onder de ingenieursbureaus zullen we nooit behoren. Advin moet groot genoeg zijn om alles te kunnen en klein genoeg om naar de klant te luisteren. Onze projectleiders weten nog alle ins en outs van de werken. Dat maak je bij het grote Arcadis of Oranjewoud niet mee.”
De nieuwe sprong voorwaarts na de crisis zal Colaris niet van nabij meemaken. De pionier bij uitstek van Advin neemt 17 december afscheid. Exact 62 is hij dan. Tijd om andere leuke dingen te doen. Misschien wel als stadsgids in zijn mooie woonplaats Monnickendam. Advin is in goede handen van algemeen directeur John Walraven.
Op weg naar zijn diploma Weg en Waterbouw aan de hts en Amsterdam gaven in het voorjaar van 1974 zijn sollicitatiebrieven twee richtingen aan. Op naar de Dienst Zuiderzeewerken? Of toch als werkvoorbereider aan de slag bij Vermeer. Nooit zou Colaris meer uit de greep van zijn eerste werkgever komen.
“Anderhalf jaar heb ik voor drie regio’s werkbegrotingen en planningen gemaakt. Voor Noord-Holland, Flevoland en Brabant/Zeeland. Daarna werd ik assistent-projectleider van de A1Naarden – Muiden. Een groot werk met zuigers, duikers en sloten graven. Twee maal drie rijstroken. We kwamen nog klinkers tegen.”
Uitgewaaid aan de A1 keerde Colaris in het najaar van 1977 terug naar het kantoor. De theorie trok hem meer dan de praktijk. In een handomdraai werd hij, met tekenaar Ron Kriek aan zijn zijde, hoofd van het technische bureau, de voorloper van Advin. “We deden van alles. Van hulpconstructies en parkeerplaatsen tot de riolering en uit uitrekenen van betonfundaties. Zowel intern als extern.”
Flora in Rijnsburg zorgde voor een doorbraak. De uit haar jas gegroeide bloemenveiling verliet het dorp om bij de snelweg stevig uit te pakken. Verspreid over twee polders verrees een complex van 8 hectare. De hele engineering kwam in handen van het technisch bureau van Colaris. En met succes. Want veiling Flora is na al die jaren nog steeds klant.
In 1988 gaf Schiphol de aanzet om het technisch bureau van Vermeer om te dopen in Advin, een meer op afstand gezette dochter van het bouwbedrijf. Voortaan moest het ingenieursbureau zijn eigen boontjes doppen. Wel zo helder vond opdrachtgever Schiphol.
Met de nieuwe rol per 5 december 1988 brak een periode aan waarin de klantenkring steeds meer variatie ging vertonen. Rijkswaterstaat werd begroet, de Gasunie. Op projectbasis ontstond samenwerking met de collega-ingenieurs van Tauw en Heidemij. Samen met Nering Bögel uit Weert werd voor Shell de grootste olie-afscheider van Europa ontwikkeld.
Jaren van dynamische groei braken aan. De overname van Bles uit Son (1996) was een springplank om de activiteiten ten zuiden van de grote rivieren verder uit te breiden. Nieuwe uitvalsbases ontstonden in Steenwijk en IJmuiden. Gezien de steeds bredere werkzaamheden veranderde – twee jaar na de fusie van Dura met Vermeer in 1998 – de betekenis van de naam Advin van adviesbureau voor infra in: adviseurs plus ingenieurs.
De focus van Advin, waar Jan Colaris tot 2003 in de centrale directie zat, is verbreed tot acht vakgebieden. Behalve in Hoofddorp bevinden zich kantoren in IJmuiden, Steenwijk, Barendrecht en Oss. Het jaar zal worden afgesloten met een projectomzet van 35,7 miljoen euro. De grootste geldstromen komen uit de civiele techniek, projectmanagement en werktuigbouwkunde.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels