nieuws

Eerste kunststof damwand langs spoor

bouwbreed

Eerste kunststof damwand langs spoor

Mede om mogelijke schade door zwerfstromen te voorkomen, koos ProRail in de spoorbaan van de Hanzelijn voor kunststof damwanden.

Het aanbrengen van de veel lichtere planken in de stevige zandgrond gaat
voorspoediger dan verwacht. Het is de eerste keer dat kunststof damwanden
toepassing vinden in een spoorbaan. Het betreft 46 strekkende meter vinyl
damwand nabij de landhoofden van het spoorviaduct nabij Kampen. De damwanden
hebben een waterkerende functie en fungeren als kwelscherm voor de toekomstige
bypass van de IJssel. Projectmanager Theo Reijnen van hoofdaannemer Dura Vermeer
kijkt tevreden terug op de eerste werkdag. “Het is voor ons ook uitproberen,
maar het gaat naar behoren. Het intrillen van een kunststof damplank vergt circa
25 minuten en gaat sneller dan we dachten.” Damwandspecialist Van Halteren Infra
uit Bunschoten is woensdag begonnen met het aanbrengen van de eerste van in
totaal veertig damplanken. De 8 meter lange en 61 centimeter brede vinylplanken
van het type SG-425 vinyl Sheet Pile, wegen elk circa 80 kilo en zijn zeven keer
zo licht als een stalen damwand. Het inbrengen gebeurt met een stalen hulpplank
waarin de vinylplank tijdelijk wordt bevestigd. De hulpplank wordt in de grond
getrild, waarbij de vinyl damwand mee de grond in gaat zonder dat er grote
krachten op komen. Zodra de plank op diepte is, wordt de iets langere stalen
hulpplank omhoog getrokken. “Uit de sonderingen bleek dat we hier te maken
hebben met een redelijk harde grondslag. Bij minder vaste grond is een damwand
ook zonder hulpplank aan te brengen.” Onderhoud Opdrachtgever ProRail koos voor
een vinyl damwand mede om schade door zwerfstromen te voorkomen. Bij lekstromen
is een stalen damwand gevoeliger voor corrosie. Een kunststof damplank is niet
alleen lichter van gewicht, maar ook 50 jaar onderhoudsvrij. Daarbij is de
vinylplank vervaardigd van gerecycled materiaal. De CO2-uitstoot bij het
vervaardigen van dit product is een derde van een stalen damwand en dus een
milieubewuste oplossing. Volgens Reijnen is het ook financieel gezien een
aantrekkelijk alternatief voor een stalen of betonnen damwand. Zijn inschatting
is dat een kunststof variant uiteindelijk zo’n 20 tot 30 procent goedkoper is.
Dagelijks verdwijnen circa vijftien planken de grond in. De verwachting is dat
deze week de eerste 23 strekkende meter damwand is aangebracht. Begin volgende
week gaat het tweede deel van start en is het werk woensdag gereed. “Het is voor
Van Halteren en voor ons een leerproces. De kunst is om de planken in een
vloeiende beweging recht de grond in te krijgen. We gaan hier niet voor tijd
maar voor kwaliteit.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels