nieuws

Inkoopstrategie A6/A9 vastgesteld

bouwbreed

Rijkswaterstaat heeft de inkoopstrategie voor de megawegverbredingen tussen Amsterdam en Almere (A6/A9) vastgesteld. De A10-Oost komt als eerste in d&c op de markt, gevolgd door drie grote dbfm-contracten.


In totaal is ruim 3 miljard euro gemoeid met de wegverbredingen en nieuwe tunnels tussen Almere, Schiphol en Amsterdam. Rijkswaterstaat heeft in mei marktpartijen hun mening over de wegverbredingen gevraagd. Daarna hebben nog zes aanvullende gesprekken plaatsgehad met bouwers.
Directeur-generaal Bert Keijts heeft eerder deze maand een aantal knopen doorgehakt en de inkoopstrategie vastgesteld. Projectdirecteur Jan Slager van Rijkswaterstaat gaat zijn energie nu richten op de voorbereiding van de A10-Oost en de dbfm-contracten. “Met deze strategie worden de grootste knelpunten als eerste aangepakt.” De risico’s voor de tunneltechnische installaties in de twee tunnels zullen extra aandacht krijgen in de aanbestedingsfase.
Daarbij is definitief gekozen voor drie dbfm-contracten en is nog iets geschoven met de inhoud. Daarbij gaat het om de A9 Gaasperdammerweg, van knooppunt Diemen tot en met de Gaasperdammertunnel, en de A2 van knooppunt Holendrecht tot knooppunt Amstel. Het tweede contract behelst de A9 knooppunt Holendrecht Zuid zonder de Keizer Kareltunnel. Het derde dbfm-contract omvat de verbreding van de A1/A6 tot en met S101. Voor het traject de A6 Hoge Ring tot Almere Buiten-Oost is nog altijd geen contractvorm gekozen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels