nieuws

Rubber al veertig jaar in wegen VS

bouwbreed

Waar Rijkswaterstaat nog in de proeffase zit met het gebruik van rubber in wegdekken, wordt dit in Arizona al veertig jaar toegepast om stillere wegen te krijgen.

In Nederland bereidt Rijkswaterstaat een proef voor met rubberhoudend asfalt op de A50. In de Amerikaanse staat Arizona werd al rond 1960 geëxperimenteerd met het mengen van versnipperde autobanden door een hete asfaltmix om zo een stiller wegdek te maken. Uit een onderzoek in 2003 van de Federal Highway Administration (FHA) bleek dat het gebruik van ‘rubberized asphalt concrete (rac)’ een weg in Arizona gemiddeld 7 tot 9 decibel stiller maakte. De mix is daarom volgens de FHA een goedkoop alternatief voor het aanleggen van geluidsmuren langs snelwegen.
Volgens de Environmental Protection Agency worden er jaarlijks in de VS zo’n 12 miljoen autobanden verwerkt in rubberized asphalt concrete en rubberized asphalt chip seals. Deze materialen worden uitsluitend gebruikt op wegen en brugdekken in de droge en warme zuidelijke staten Arizona, Californië, Florida, Texas, Utah en New Mexico. In 2006 is in de noordwestelijke staat Washington voor het eerst een weg over ongeveer 1000 meter afgedekt met een nieuwe laag ‘open graded friction course asphalt rubber’. Het Washington Department of Transportation onderzoekt of het rac-wegdek bestand is tegen het koude en natte klimaat van het noordwesten.

Fijngemalen koffie

Volgens de web site van het Arizona Department of Transportation bestaat rac voor minstens 15 gewichtsprocent uit rubber die met vloeibare asfaltcement is vermengd. De rubberdeeltjes zijn aanvankelijk zo fijn als gemalen koffie maar zwellen op in de hot mix. Rac kan in een laag van ongeveer 2.5 centimeter over een bestaande weg worden gelegd. De mix bindt alleen goed met de onderlaag wanneer deze niet kouder is dan 30 graden C en niet warmer dan 60 graden C. In een rijstrook van 1 kilometer zitten ongeveer 1000 banden verwerkt. De levensduur van een rac wegdek is achttien jaar.
Het gebruik van het rubberasfalt is duurder dan conventioneel asfalt. De staat Californië subsidieert daarom het gebruik ervan. In 2009 zal Californië 1,5 miljoen dollar aan subsidies uitdelen voor wegenprojecten waarbij gebruik wordt gemaakt van rubberized asphalt concrete of rubberized asphalt chip seals. Deze subsidies zorgen er volgens het California Integrated Waste Management Board voor dat 400.000 autobanden worden gerecyceld en dat de wegen stiller zijn. Een bijkomend voordeel is dat het rac door zijn hoge gehalte aan koolstof zijn kleur minder snel verliest waardoor de wegbeschildering duidelijker zichtbaar blijft.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels