nieuws

Rekenprogramma voorspelt spoorbreuk

bouwbreed

Waar zal een spoorstaaf breken en wanneer zal dat gebeuren? Vragen waarop de Metropolitan-universiteit van Manchester en Phoenix Inspection Systems uit het Britse Warrington een antwoord denken te kunnen geven. Beide ontwikkelden daarvoor een simulatieprogramma. De software rekent uit wat er gebeurt op het punt waar een treinwiel de spoorstaaf raakt. Dat plekje neemt alle krachten op die vrijkomen bij het optrekken, rijden en remmen van een trein. Daardoor verandert dat plekje doorlopend van vorm, net als door het profiel, de druk en de snelheid van een wiel. Tot nog toe werden die vervormingen voorspeld met varianten op een methode uit 1890. De uitkomst ervan blijkt nogal te wisselen.

Waar zal een spoorstaaf breken en wanneer zal dat gebeuren? Vragen waarop de Metropolitan-universiteit van Manchester en Phoenix Inspection Systems uit het Britse Warrington een antwoord denken te kunnen geven. Beide ontwikkelden daarvoor een simulatieprogramma. De software rekent uit wat er gebeurt op het punt waar een treinwiel de spoorstaaf raakt. Dat plekje neemt alle krachten op die vrijkomen bij het optrekken, rijden en remmen van een trein. Daardoor verandert dat plekje doorlopend van vorm, net als door het profiel, de druk en de snelheid van een wiel. Tot nog toe werden die vervormingen voorspeld met varianten op een methode uit 1890. De uitkomst ervan blijkt nogal te wisselen.
Als alternatief ontwikkelde Phoenix een ultrasone scanner die de optredende krachten vastlegt en een rekenprogramma dat de ultrasone metingen analyseert.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels