nieuws

GrantRail blijft partner in Britse spoorvernieuwing

bouwbreed

GrantRail, de Britse spoordochter van VolkerWessels, behoort tot de zeven aannemers die voor spoorinfrabedrijf Network Rail de komende vijf jaar voor ruim vier miljard euro aan spoorvernieuwingswerk gaan uitvoeren.

Network Rail heeft echter tegelijk meegedeeld het meeste werk zeker een jaar op te schorten ‘om te wachten op nieuwe machines waarmee kosten bespaard kunnen worden.’
Behalve GrantRail zijn onder meer AmeyColas, Balfour Beatty, Carillion en Jarvis gecontracteerd. Zij worden onder meer ingeschakeld bij het totaal vernieuwen van het station in Reading bij Londen, voor wisselreconstructies en andere railwerken. Maar tot 2010 zal er weinig werk te doen zijn, voegt Network Rail daar aan toe. Directeur infrastructuur investeringen Simon Kirby: ”We blijven investeren in het spoor om de betrouwbaarheid voor passagiers en vracht verder op te voeren. Maar we moeten bij dit werk meer waar voor ons geld realiseren en het getuigt van gezond verstand om te profiteren van nieuwe, meer efficiënte werkmethoden voor het voor de toekomst geplande werk. Daarom is terugdraaien van het volume voor volgend jaar en vervolgens de zaak weer versnellen een verstandige zaak.”

Budget

Network Rail is daartoe onder meer gedwongen omdat de toezichthouder het budget voor spoorwerken aanzienlijk aan banden heeft gelegd. De aankondiging leidde tot grote ongerustheid bij de aandeelhouders van Jarvis dat na de forse herstructureringen van de afgelopen jaren grotendeels afhankelijk is van Network Rail. Op de Londense effectenbeurs kelderde de koers van Jarvis met 43 procent.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels