nieuws

Spoorlijn tussen Breda en Urecht: het is nu of nooit

bouwbreed Premium

Het is nu of nooit. Dat was de stemming die overheerste op de conferentie ‘Spoor A27’ gisterochtend in Gorinchem over de ontwikkeling van een spoorlijn tussen Breda en Utrecht.

Vele eerdere plannen voor zo’n verbinding zijn voortijdig gesneuveld, maar de
verbreding van de A27 is een uitgelezen kans om beide projecten te combineren,
zodat de ontbrekende schakel in het spoorwegnet er nu echt komt. Tijdens de
conferentie is een speciale commissie geïnstalleerd om de financiële
haalbaarheid van het plan te onderzoeken. De commissie staat onder
voorzitterschap van oud-minister van VROM, Ed Nijpels, tot voor kort commissaris
van de koningin in Friesland.

BAM Rail en adviesbureau Goudappel Coffeng zetten de spoorlijn vorig jaar
opnieuw op de kaart met een studie met daarin een inschatting van kosten en
reizigersaantallen. In een vervolgstudie van eind maart dit jaar komen ze met
voorstellen om de projecten te combineren. Het synergievoordeel van de geschatte
kosten van 3,9 miljard euro kan dan oplopen tot 700 miljoen euro.

Ondanks het enthousiasme van veel regionale bestuurders zijn er nog veel
vragen die de commissie-Nijpels in een paar maanden tijd moet beantwoorden om de
landelijke noodzaak van de spoorlijn aan te kunnen tonen. Zo moeten alle
berekeningen kloppen en moet de juiste cijfers boven tafel komen. Dat heeft
Nijpels onder meer geleerd van de ervaringen met de Zuiderzeelijn (een snelle
spoorverbinding tussen Schiphol en Groningen), die er nooit is gekomen, onder
meer omdat er toch twijfels waren over de haalbaarheid van de kosten en het
geschatte aantal reizigers.

Verder bekijkt de commissie hoe het project kan worden gefinancierd. Het ligt
voor de hand om dat in pps te doen, maar dan moet wel duidelijk zijn of er
partijen zijn die bereid zijn te financieren en wie een dergelijk pps-project
gaat trekken: de regio of het Rijk.

Reageer op dit artikel