nieuws

Rioolgemaal wegvoor spoorlijn

bouwbreed Premium

Utrecht In verband met de uitbreiding en verbreding van de spoorlijn tussen Utrecht en Geldermalsen wordt het rioolgemaal op de hoek van de Oude Baden Powellweg in Utrecht verplaatst. Ingenieursbureau Witteveen + Bos heeft een nieuw gemaal ontworpen, dat gedeeltelijk ondergronds wordt uitgevoerd. Op de foto betegelen medewerkers van GMB Beton- en Industriebouw de pompkamer op 7 meter diepte. Bovengronds komt een gebouw ontworpen door ADP architecten uit Amsterdam. Dat het rioolgemaal verplaatst moest worden kwam goed uit, want de oude installatie heeft veel last van storingen door stukken textiel in het rioolwater. Het nieuwe gemaal krijgt een systeem met vier droog opgestelde elektrische pompen, die minder gevoelig zijn voor storingen. Dat zal naar verwachting grote besparingen op de kosten van onderhoud en beheer opleveren. Het rioolgemaal wordt gebouwd in opdracht van de gemeente Utrecht voor de aanneemsom van 2,5 miljoen euro. De installatie wordt in het voorjaar in gebruik genomen.

Utrecht In verband met de uitbreiding en verbreding van de spoorlijn tussen Utrecht en Geldermalsen wordt het rioolgemaal op de hoek van de Oude Baden Powellweg in Utrecht verplaatst. Ingenieursbureau Witteveen + Bos heeft een nieuw gemaal ontworpen, dat gedeeltelijk ondergronds wordt uitgevoerd. Op de foto betegelen medewerkers van GMB Beton- en Industriebouw de pompkamer op 7 meter diepte. Bovengronds komt een gebouw ontworpen door ADP architecten uit Amsterdam. Dat het rioolgemaal verplaatst moest worden kwam goed uit, want de oude installatie heeft veel last van storingen door stukken textiel in het rioolwater. Het nieuwe gemaal krijgt een systeem met vier droog opgestelde elektrische pompen, die minder gevoelig zijn voor storingen. Dat zal naar verwachting grote besparingen op de kosten van onderhoud en beheer opleveren. Het rioolgemaal wordt gebouwd in opdracht van de gemeente Utrecht voor de aanneemsom van 2,5 miljoen euro. De installatie wordt in het voorjaar in gebruik genomen.
Foto: Ton Borsboom, tekst: Frans van Velden

Reageer op dit artikel