nieuws

Prestigieuze Britse spoorlijn gep laagd door problemen

bouwbreed Premium

Het was een van de grootste projecten ooit op de Britse spoorwegen ondernomen, kostte meer dan 10 miljard euro en heeft ook meer dan tien jaar geduurd.

Maar sinds de opening half december wordt de nieuwe West Coast Main Line achtervolgd door problemen. Niet alleen knapt herhaaldelijk de bovenleiding af of valt de stroom uit, vorige week vloog zelfs een klein vliegtuigje dwars door de kabels om vlak naast de baan neer te storten.
De West Coast Main Line vormt de ruggengraat van het Britse spoorwegnet en verbindt Londen met Birmingham, Manchester, Liverpool en Glasgow. Omdat de lijn leed onder een chronisch tekort aan capaciteit, vooral door de vele ouderwetse kruisingen en andere flessenhalzen, begon Network Rail zo’n tien jaar met een drastische ‘upgrade’. Op tientallen plaatsen tegelijk werd aan het spoor gewerkt, waaraan ook VolkerWessels-dochter GrantRail een flinke bijdrage leverde. Al die werken leidden regelmatig tot grote problemen voor de reizigers.
Vaak reden er op bepaalde trajecten hele weekenden lang geen treinen of werd de snelheid drastisch beperkt. Velen haalden dan ook opgelucht adem toen Network Rail half december het project eindelijk opleverde. ”Voltooiing van de West Coast Main Line zal leiden tot een grote sprong in de diensten, waarschijnlijk de grootste sprong sinds het einde van het stoomtijdperk”, aldus een trotse directeur Iain Coucher.
Maar de vreugde was van korte duur. Een dag na de opening viel bij Londen de stroom uit door een gesprongen zekering, een paar dagen later gevolgd door de eerste kabelbreuken waardoor de reizigers opnieuw – letterlijk – uren in de kou stonden.
Eerder deze week bleef de bovenleiding zelfs steken in de geleider van een trein bij Londen. Dat was nog niet zo erg als het ongeval met een klein vliegtuigje dat op 2 januari bij het neerstorten dwars door de kabels vloog. Mede omdat de drie inzittenden daarbij om het leven kwamen en de politie een minutieus onderzoek nodig achtte, duurde het tot in de eerste werkweek van het jaar voordat de treindienst hervat kon worden.
Afgelopen donderdag werd een spoorbrug ernstig beschadigd door een te hoge vrachtwagen, werden een paar haarscheuren ontdekt in een spoorstaaf en begaf opnieuw de bovenleiding het in de buurt van Birmingham.
Network Rail wordt er nu, onder meer door de Britse Kamer van Koophandel, van beschuldigd dat het werk veel te snel is afgeraffeld. Het spoorbedrijf zelf spreekt van ‘problemen die weinig met elkaar verband houden’ maar stelt voor de zekerheid toch een onderzoek in. In de Britse pers heeft de West Coast Main Line in ieder geval al een nieuwe bijnaam verworven: Mysery Line.

Reageer op dit artikel