nieuws

Bruggen en viaducten Europa bestand tegen gigaliners

bouwbreed Premium

Bruggen en viaducten in Europa hoeven niet massaal worden versterkt om de inzet van langere en zwaardere vrachtwagens mogelijk te maken.

Uit onderzoek van de universiteit van Leuven is gebleken dat bijna alle bruggen en viaducten in de Europese lidstaten de zogenoemde gigaliners aankunnen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie.
De Duitse overheid becijferde eerder dat de komst van gigaliners alleen al in Duitsland investeringen ter hoogte van 4 tot 8 miljard euro vergen. Dat bedrag zou nodig zijn om bruggen en tunnels aan te passen. Vanwege die enorme uitgaven staat Duitsland buitengewoon kritisch tegenover het toestaan van de extra grote vrachtwagens op haar wegennet.
In Nederland leiden de gigaliners niet tot problemen aan kunstwerken en wegen, liet verkeersminister Eurlings vorig jaar al weten. De bewindsman denkt zelfs dat ze kunnen bijdragen aan de gewenste vermindering van de files.
Verladersorganisaties TLN en EVO hopen dat door het rapport van de universiteit van Leuven de vrachtwagens van ruim 25 meter en 60 ton snel in alle EU-lidstaten welkom zijn. Daarvoor moeten de regels voor grensoverschrijdend vervoer wel eerst worden aangepast, aldus de organisaties.
Twee gigaliners kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie standaardvrachtwagencombinaties. Volgens TLN en EVO leidt het gebruik ervan tot minder milieuschade en minder ongelukken, omdat er minder vrachtwagens nodig zijn om dezelfde hoeveelheid spullen te vervoeren. Uit berekeningen van de Leuvense universiteit is gebleken dat het grootschalig inzetten van supertrucks de Europese burger zelfs een jaarlijks voordeel kan opleveren van tussen de 24 en 29 miljard euro.

Reageer op dit artikel