nieuws

Ministers ondertekenen Deens-Duits verdrag Fehmarnbeltoversteek

bouwbreed

De verkeersministers van Denemarken en Duitsland ondertekenen vandaag in Kopenhagen het verdrag over de aanleg van een vaste oververbinding tussen de twee landen via de 20 kilometer brede Fehmarnbelt in de westelijke Oostzee.

De ondertekening van het traktaat is nogmaals een belangrijke mijlpaal in de projectvoorbereiding en luidt de milieu-effectrapportage in. Op basis daarvan zal in 2012 de eerste spadesteek voor het vorig jaar op 4,3 miljard euro geraamde karwei worden gedaan. De parlementaire ratificering van het verdrag volgt dit najaar, maar is in feite vooral een Deense aangelegenheid, daar de financiering volledig voor rekening komt van Kopenhagen.
Politieke tegenstand is in de Deense hoofdstad niet meer te verwachten. De eigendom van de kust-tot-kustverbinding en de exploitatie via tolheffing is namelijk ondergebracht bij een speciaal opgerichte dochter met de naam Femern Bælt van de staatsmaatschappij Sund 0x26 Bælt die de verbindingen over de Grote Belt en de Sont beheert. De maatschappij denkt de investeringen in de kust-tot-kust-verbinding in 25 jaar terug te kunnen verdienen, mede dankzij de door de Deense staat gegarandeerde en daardoor relatief lage rentekosten, alsmede de subsidies die uit Brussel zijn te verwachten.
Duitsland en Denemarken zorgen ieder voor zich voor de aansluitende voorzieningen aan land. Het totale bedrag aan investeringen dat daarmee in de prijzen van 2007 is gemoeid is ruim 1,7 miljard euro. De Denen denken er afzonderlijk bekeken 900 miljoen euro voor uit te moeten trekken. De Deense landvoorzieningen omvatten de aanleg van een nog ontbrekend stuk snelweg en de elektrificering van het spoor, dat deels ook zal moeten worden verdubbeld.

Elektrificering

Aan Duitse zijde moeten soortgelijke maatregelen worden getroffen, waaronder de elektrificering van het spoor tussen Lübeck en de huidige ferryhaven Puttgarden. Desondanks blijven er aan beide zijden van de Fehmarnbelt nog twee kleinere bestaande bruggen over waar de rails enkelsporig blijft. De kust-tot-kustverbinding wordt zoals de kaarten nu liggen een tuibrug voor zowel trein- als autoverkeer en met de kabeltechniek zoals die is toegepast op de in 2000 geopende Öresontbrug tussen Kopenhagen en Malmö.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels