nieuws

Het internetgevaar

bouwbreed

United Airlines weet het inmiddels. Het internet is een gevaarlijke en onbetrouwbare nieuwsbron waar je heel veel last van kunt hebben. Een verhaal over de financiële problemen van de luchtvaartmaatschappij uit 2002, werd ineens weer als brand nieuw op een website geplaatst. Dankzij de onvermoeibare inspanningen van een analist die meende zijn beleggers te moeten waarschuwen, kostte dit bericht het bedrijf driekwart van zijn beurswaarde.

United Airlines weet het inmiddels. Het internet is een gevaarlijke en onbetrouwbare nieuwsbron waar je heel veel last van kunt hebben. Een verhaal over de financiële problemen van de luchtvaartmaatschappij uit 2002, werd ineens weer als brand nieuw op een website geplaatst. Dankzij de onvermoeibare inspanningen van een analist die meende zijn beleggers te moeten waarschuwen, kostte dit bericht het bedrijf driekwart van zijn beurswaarde.
Zo extreem als bij United Airlines is het nog niet eerder gebeurd. Maar de snelheid waarmee geruchten, hoaxberichten dan wel vuige roddel en achterklap de wereld in geholpen kan worden, is toch een extra bedreiging voor beursgenoteerde bedrijven en daarmee voor beleggers. Wellicht is dit een verklaring voor de steeds meer toenemende nervositeit onder beleggers en hun beslissingen die maar al te vaak meer uit de onderbuik lijken te komen dan uit hun hersenpan.
Neem bijvoorbeeld Fugro. Het bedrijf wordt nog steeds volledig beschouwd als afhankelijk van olie- en gaswinning ook al is dat niet meer zo. Het ademt daardoor mee met de aandelenkoersen van de oliemaatschappijen. Maar niet altijd. Soms vaart het zijn eigen koers. Niemand die dat kan verklaren.
BAM is ook zo’n voorbeeld. Het bedrijf doet het in een moeilijke markt goed, maar het aandeel zakt weer weg na even gestegen te zijn na de halfjaarcijfers. Vermoedelijk denken beleggers aan Heijmans en aan Engelse woningbouwers. Joop van Oosten kan honderd keer uitleggen dat hij in Engeland geen problemen heeft en geen Heijmans is, het helpt allemaal niets. Je zou er bijna wanhopig van worden.
Intussen is het geplaagde Heijmans nog steeds niet uit de zorgen. De beurswaarde is gedaald naar even boven de 280 miljoen, daar hielp zelfs de verandering in de Raad van Bestuur niet tegen. Nog een paar procentjes koersdaling en een middenbedrijf als GMB kan het ongeveer uit de achterzak betalen. Ook zo benieuwd of als dit op internet staat, enig koerseffect merkbaar is?
Ferry Heijbrock

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels