nieuws

Betonnen tankstation in Den Bosch rust op nieuw fundament

bouwbreed

Het tankstation dat voor de nieuwe Randweg ‘s-Hertogenbosch-Vught 30 meter moest verkassen, kreeg een nieuw fundament. Op zijn eindbestemming rust het betonnen rijksmonument op zes nieuwe funderingspoeren. Onder het gebouw bevindt zich een nieuwe kelder.

Het uit 1933 daterende betonnen monument kenmerkt zich door gesegmenteerde paddenstoelkolommen die de luifel met daarboven een dakopbouw dragen met daarin de beheerderswoning. Onder het gebouwtje bevond zich een kelder voor opslag.
Niet alles ging uiteindelijk op transport. In tegenstelling tot het kelderdak bleef het onderste deel van de kelderbak in de grond achter. Het betonnen gebouw, dat circa 300 ton weegt, werd bij de verhuizing met een nieuwe plaatfundering op nieuwe betonnen ringbuizen geplaatst. “In de oude situatie werden de krachten afgedragen op de vier paddenstoelkolommen die ooit als fundering in de grond zijn aangebracht. Het achterste deel van het gebouw steunde af op de kelder. Op de nieuwe stek rust het rijksmonument op zes betonnen funderingspoeren van 1 meter rond die 1,80 meter onder maaiveld staan. Onder het gebouw zit ook een nieuwe kelder”, aldus ir. Xander Soonieus, projectleider bij Bresser Funderings- en Vijzeltechniek dat de operatie uitvoerde.
Voor de verhuizingsoperatie werd de fundering ontgraven tot 70 centimeter beneden maaiveld. Vervolgens is een betonnen werkvloer gestort. Daarna is de wapening gesteld voor een 40 centimeter dikke funderingsplaat. Voor een optimale aansluiting werd de wapening in de kolommen ter plaatse van de plaat uitgehakt. Voor aansluiting op de plaatfundering zijn in de kelderwanden om de meter een 50 centimeter brede inkassingen gemaakt.
Om de afstand van 30 meter te overbruggen, werd het gebouw deze week met tien 50-tons vijzels 2,10 meter opgevijzeld. Tijdens het transport dat slechts een kwartiertje in beslag nam, werd het gebouw ook nog eens 180 graden gedraaid. Het verrijden gebeurde met een speciale wagen van Mammoet, voorzien van twintig assen en tachtig wielen. “Doordat alle wielen afzonderlijk zijn aan te sturen, was de draai relatief eenvoudig te maken.”
Het rijksmonument krijgt een kantoorbestemming. Het renovatieplan is afkomstig van architect Michiel Oort van de Werkplaats voor Architectuur Utrecht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels