nieuws

Riool met buis-in-buis hersteld

bouwbreed

Met behulp van een 10 tons elektrische lier heeft Reef Infra in Limburg een 340 meter lange rioolbuis vernieuwd. Vanwege de ligging, op de Chemelot Site van chemieconcern DSM, kon de oude buis niet worden opgegraven. Vandaar dat ervoor is gekozen er een nieuwe buis in te schuiven.

De gehele klus heeft ongeveer drie maanden in beslag genomen, waarbij een centrale rol was weggelegd voor de tien tons lier van materieelverhuurder LGH Hijsmaterieel. Om de nieuwe binnenbuis vooruit te duwen werd gekozen voor een lier met een drumcapaciteit van 200 meter, een draaddiameter van 26 millimeter en een reepsnelheid van 13/6,5 meter per minuut. Om de duwkrachten niet te overdrijven is 240 meter buis vanaf de ene kant ingeschoven en de resterende 100 meter buis vanaf de andere zijde.
Op Europoort/Botlek na is de Chemelot-site met z’n oppervlakte van netto 750 hectare de grootste chemielocatie van Nederland, met als belangrijkste bedrijven DSM en Sabic. Op de site bevinden zich tientallen chemische fabrieken en installaties, die veelal vallen in de zwaardere milieucategorieën.

Riskant graafwerk

Het te vervangen riool transporteert afvalwater uit de fabriek van DSM. Grootste probleem voor Reef Infra bleek al snel, dat direct naast de buis nog andere belangrijke leidingen lopen. Vrijgraven van de te vervangen buis zou daardoor een gecompliceerde, kostbare en zelfs risicovolle klus worden. Vanuit die situatie is door opdrachtgever DHV besloten om opdracht te geven voor een buis-in-buis relining.
De bestaande kunststof buis (HDPE) heeft een doorsnede van 800 millimeter en een lengte van 340 meter. Daarin is uiteindelijk een nieuwe buis van glasvezelversterkt kunststof (GRE) aangebracht. Deze buis heeft een diameter van 600 millimeter. Vanuit de werkkuip aan beide zijden van de oude rioolbuis zijn vervolgens steeds elementen van 10 meter lengte de oude buis ingeduwd, die vervolgens aan elkaar werden gelijmd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels