nieuws

Drijvende banen op mix van staal, beton en schuim

bouwbreed

De bouw van de luchthaven in zee North Sea International Airport brengt voor Nederland zijn geld royaal op. Initiatiefnemers Royal Haskoning en Van Oord becijferen het voordeel in netto contante waarde op 3 tot 11 miljard euro.

Het maximaal 20 kilometer uit de kust te bouwen vliegveld maakt deel uit van het plan de Nederlandse kust te voorzien van een 3 kilometer brede verdedigingsstrook met duinen, natuur plus woon- en kantoorfuncties. Het ingenieursbureau en de baggeraar hebben zich voor hun verdedigingsplan tegen het oprukkende zeewater laten inspireren door de Palmeilanden in Dubai.
“Het ontwerp van het vliegveld bestaat uit drie cirkels”, zegt directeur Jan Bout van Royal Haskoning. “Op die wijze creëren we drie binnenmeertjes met rustig water op zeeniveau. In het hart van de meren bevinden zich als vaste punten de terminals. Daaromheen komen de start- en landingsbanen, die met 10 graden per uur kunnen draaien. De vliegtuigen ondervinden geen hinder als de baan met een snelheid van 10 graden van koers verandert. De voortstuwing gebeurt via jet impuls, bekend uit de baggersector.”
In het plan zijn opvallend aanwezig de drijvende en ook nog eens op de wind draaibare start- en landingsbanen. Diverse opties werden bekeken. “We zijn – ook al vanwege de prijs – uitgekomen op een mix van staal, beton en piepschuim. Je kunt de banen zien als enorme drijvers, 4 kilometer lang”.
Het vliegveld in zee wordt in visie van Haskoning en Van Oord via vijf tunnels verbonden met Schiphol. Twee stuks zijun bestemd voor het vervoer per magneettrein van passagiers (reistijd 12 minuten), twee voor vracht en één tunnel is voor noodgevallen.

Schiphol

Het huidige Schiphol blijft de spin in het web voor aankomst en vertrek van passagiers en vracht. De start- en landingsbanen komen vrij voor projectontwikkeling. In een grotere straal gaat het slot af van gebieden waar nu nog rekening moet worden gehouden met het luchtverkeer.
De initiatiefnemers denken dat de bouw van North Sea International Airport voor Nederland een positieve impuls oplevert van 23 tot 28 miljard euro. Waardestijging van de gronden brengt 7 tot 10 miljard op. Daarbovenop komt een voordelig saldo van 3 miljard door de afname van de geluidsoverlast.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels