nieuws

Volvo zet zwaar in op hybride

bouwbreed

De Zweedse producent van zwaar bouwmaterieel Volvo Construction Equipment zet zwaar in op de ontwikkeling van een vloot hybride voertuigen, zo bleek eind vorige week tijdens een internationale persconferentie in Zweden. De eerste diesel-elektrische wiellader staat al klaar, maar is nog niet veilig genoeg om te worden gedemonstreerd.

Hybride voertuigen kunnen voor een enorme brandstofbesparing gaan zorgen, afhankelijk van hun functie tot wel 50 procent. En minder brandstof betekent lagere bedrijfskosten, minder CO2-uitstoot en verbeterde prestaties. Daarmee komen economie en milieu netjes in elkaars verlengde te liggen en dat op zichzelf is al een doorbraak.
Bij Volvo CE geloven ze er heilig in. Volvo-ingenieur Arvid Rinaldo: “Hybride is geen foefje, met name bouwmaterieel leent zich heel goed voor deze technologie. We hebben het hier over een echte technologische doorbraak. Onze doorlopende research laat zien, dat de voordelen van de hybridesystemen zodanig zijn, dat we een accentverschuiving gaan meemaken in de opvattingen over de aandrijving van modern bouwmaterieel.”
Als eerste heeft Volvo een wiellader voorzien van de elektrische hulpmotor die de standaard diesel zowel ontlast als een extra boost kan geven. Deze L220F Hybrid werd in maart getoond op de Amerikaanse materieelbeurs Conexpo en kreeg daar zeer positieve reacties. Tijdens de materieelshow voorafgaand aan de internationale persconferentie in de Zweedse hoofdvestiging Eskilstuna bleek deze L220F Hybrid echter de grote afwezige. Op de vraag waarom antwoordde Rinaldo: “Hij is door ons nog niet veilig genoeg bevonden om er een show voor publiek mee te geven. Met name de kans op verstoring door mobiele telefoons baart ons op dit moment nog zorgen.” Over niet al te lange tijd moeten de veiligheidsproblemen definitief zijn opgelost, wil Volvo de belofte gestand doen dat de L220F Hybrid eind 2009 op de markt komt. Volvo CE werkt daarvoor nauw samen met twee andere afdelingen: Volvo technology en Volvo Power train.

Startgenerator

Het prototype van de hybride wiellader kan al zo’n 10 procent op brandstofgebruik besparen en tegelijkertijd betere prestaties leveren. Dat komt door twee ingrepen. Enerzijds zorgt het hart van de machine, de ISG ofwel de Integrated Starter Generator, ervoor dat de dieselmotor afslaat wanneer langere tijd stationair wordt gedraaid. Met een druk op de knop is de motor direct weer aan te zetten, omdat de ISG via de daaraan gekoppelde zware accu een forse energieboost geeft. Bij Volvo gaan ze ervan uit dat tot zo’n 40 percent van de draaitijd van de wiellader stationaire tijd is. Ook qua onderhoud is dat aantrekkelijk, aangezien de onderhoudscontracten normaliter van aantallen draaiuren uitgaan.
Het andere voordeel van de hybridetechnology is die van de elektrische ‘boost’ bij vertrek uit stilstand en bij zeer lage snelheden, waarmee een van de grootste problemen bij dit type bouwmaterieel wordt opgelost. Door een extra impuls van maximaal 50 kW aan direct beschikbare aandrijfkracht te geven komt de wiellader veel sneller op werksnelheid. Volgens de testrijders van Volvo reageert de machine daarbij veel directer op de aanwijzingen van de machinist.
De hybridetechnology kan er ook voor zorgen dat met kleinere dieselmotoren eenzelfde prestatie wordt geleverd dan nu het geval is. Dat levert op meerdere fronten besparingen op.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels