nieuws

T3 snelle toegangspoort tot Olympiade

bouwbreed

Om de toeloop van (sport) toeristen in goede banen te leiden is Beijing Capital International Airport uitgebreid met Terminal 3.

De internationale toegangspoort naar de Olympische Spelen – met een oppervlak van ruim 1 miljoen vierkante meter het grootste terminalgebouw ter wereld – is in een recordtijd van vier jaar gerealiseerd naar Nederlands concept.
Het in Den Haag gevestigde Naco, dochtermaatschappij van DHV, is verantwoordelijk voor zowel het functionele als operationele ontwerp. De uitbreiding is goed voor jaarlijks zo’n 43 miljoen passagiers en is daarmee qua omvang vergelijkbaar met Schiphol. “Onze nationale luchthaven functioneert uitstekend, maar is in de loop der tijd organisch gegroeid. T3 is in één keer op zo’n enorm aantal passagiers ontworpen. Het is weliswaar wat ruimer van opzet, maar in de spitsuren moeten hier per uur 14.000 passagiers in twee richtingen probleemloos hun weg kunnen vinden.”
Daarmee maakt Piet Ringersma gelijk duidelijk in welke orde van grootte bij T3 moet worden gedacht. De architect van Naco verbleef zelf een jaar lang in Beijing om aan het project te werken. “Het eerste jaar waren er continu drie man ter plaatse aanwezig.”
Het Nederlandse bureau won eind 2003 een internationale prijsvraag die de Chinese overheid uitschreef. Vervolgens was het bedrijf leidende partner in een joint venture met toonaangevende bureaus als Foster (architectonisch ontwerp) en Arup (constructief en installatie-ontwerp). “In China is het uitzonderlijk dat buitenlandse ontwerpbureaus het project zo ver uitwerken. Doorgaans nemen de Chinezen het winnende concept over en gaan daar zelf mee aan de slag. Bij dit project hebben ze daar vanwege de complexiteit vanaf gezien.”

Doorstroom

De opdracht behelsde de land- en luchtzijdige infrastructuur tot en met het concept voor beveiliging, bewegwijzering en catering. Vooral het organisatorische aspect was een belangrijk aandachtspunt.
“Ons concept kenmerkt zich door een efficiënte en overzichtelijke doorstroom, met zo min mogelijk verticale transportbewegingen. De terminal telt drie niveaus, maar luchtreizigers hoeven nooit een trap op. Onoverzichtelijke bochten van 180 graden zijn vermeden en het gebouw kent een grote mate van transparantie zodat passagiers zich goed kunnen oriënteren.”
Het concept is slechts op details gewijzigd. Zo kwamen er twee gescheiden bagagehallen in plaats van één grote. “Het is een heel gepuzzel. Omdat T3 ook geschikt is voor het nieuwste type vliegtuig, de Airbus A380, hebben we bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan hoe de vliegtuigen niet alleen constructief maar ook logistiek, aansluiten aan het gebouw.

Overstek

De terminal bestaat grofweg uit twee driehoekige bouwvolumes: één voor binnenlandse en één voor internationale vluchten. Het gebouw heeft circa honderd vliegtuigopstelplaatsen. De nieuwbouw kenmerkt zich door een forse overstek van 45 meter bij de voorrijweg en heeft een oppervlak van 1 miljoen vierkante meter. “In China wordt de helft van een overstek bij het oppervlakte meegeteld, dus dat cijfer is enigszins vertekend.”
Snelheid is volgens Ringersma kenmerkend voor het hele bouwproces. “Binnen drie maanden na het verkrijgen van de opdracht, was het project aanbesteed en begon de bouw. We hebben het luchthavencomplex in een recordtijd van vier jaar gerealiseerd.” Hoe ongehoord snel dat is, maakt Ringersma duidelijk aan de hand van T5, het nieuwste terminalgebouw op het Londense Heathrow. “T5 is een kwart kleiner dan T3, maar de voorbereiding- en bouwtijd bedroeg ruimschoots het dubbele.”
De ontwerpers waren alleen verantwoordelijk voor het voorlopig ontwerp; werktekeningen, uitvoering en bouwregie waren in Chinese handen. Op hoogtijdagen waren er 40.000 bouwvakkers tegelijkertijd in de weer. “In Nederland is alles tot in detail beschreven. Chinezen daarentegen kunnen heel goed improviseren en lossen veel zaken in het werk op. Zo’n werkwijze leidt met veel mensen tot snel resultaat.”

Luchthaven groot, veel en snel

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels