nieuws

Hollandse Brug per strook weer sterker

bouwbreed

Strook voor strook wordt het dek van de Hollandse Brug versterkt. Vlak voor de Pinksterdagen legde Strukton-Reef de derde van de tien overlagingsstroken op zijn plek.

Eigenlijk hadden er al vier versterkte stroken in moeten liggen, maakt omgevingsmanager Tine Veenink van Rijkswaterstaat duidelijk. Maar de werktent die begin maart kapot waaide gooide roet in het eten. Alle deuvels die waren ingelijmd, de wapening die was gesteld voor het storten van de volgende strook werden verwijderd en maakten plaats voor een snel gedraaide laag asfalt. Daardoor kon het verkeer er weer overheen en kon aannemingscombinatie Strukton-Reef aan de andere kant van de brug, de oostelijke helft, aan de slag.
Daar zijn twee versterkte stroken nodig, voordat de prefab-liggers voor de verbreding van de brug kunnen worden geplaatst. Dat gebeurt met rupskranen vanaf de brug zelf. En het oude brugdek, waarvan de voorspanning aanzienlijk lager was dan gedacht, was niet berekend op zo’n operatie met liggers van maar liefst 165 ton.
De eerste van de ooststroken werden donderdag en vrijdag gestort. Het betrof 220 kuub beton van kwaliteit B65 op wapenigsmatten met staven van rond 12 en rond 16. Binnen de herstelde werktent liep de temperatuur soms hoog op waardoor de ‘roling finisher’ waarmee het beton wordt afgewerkt nog wel eens haperde.
De motoren van de machine zijn uitgerust met grote roetfilters waardoor ze hun warmte moeilijk kwijt konden. Maar de filters zijn noodzakelijk om binnen de tent schone lucht te garanderen voor de bouwvakker. Totdat een ventilator was aangerukt, werd het koelingsprobleem ondervangen door met persluchtinstallatie extra koele lucht langs de motoren te voeren.
Over twee weken kan volgens Veenink ook de tweede strook aan de oostkant worden gestort. Daarvoor hoeft de tent niet verplaatst te worden, want die beslaat twee rijstroken. Beton wordt namelijk binnen de tent langs de zijkant aangevoerd. Vanwege de hoge wapening kunnen de mixers en de kraan waarmee de mortel wordt uitgespreid niet over dezelfde strook worden aangevoerd. Bij de Moerdijkbrug en de brug bij Hagestein kon dat wel, omdat de wapening daar veel lager lag en het materieel daar met rijplaten bovenop kon manoeuvreren.
Intussen worden aan de westkant de nieuw geplaatste liggers verbonden met de bestaande constructie. Daarvoor worden veel betonboringen uitgevoerd waarin wapening wordt verlijmd. Daar gaat een bekisting omheen waarna het beton wordt gestort. Van bovenaf, dwars door de dichte wapening heen van het nieuwe dek, die daar al ligt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels