nieuws

Movares vindt met RegioRailer opnieuw het wiel uit

bouwbreed

Movares biedt voor anderhalf maal de prijs van een gewone bus een vervoermiddel dat zowel op de weg als het spoor goed uit de voeten kan.

De RegioRailer is volgens het ingenieursbureau uitstekend inzetbaar in regio’s met onrendabele spoorlijnen. “We hebben het wiel opnieuw uitgevonden”, zegt Jelte Bos van Movares. Het ontwerp laat op één en dezelfde excentrische as, een spoorwiel aan de binnenkant en een luchtband aan de buitenkant zien. Beide wielen maken gebruik van dezelfde rem en aandrijving.
“We moeten ervan af om steeds weer op dezelfde manier te kijken naar een vervoersprobleem”, zegt uitvinder Bos. “Waarom zouden we niet bimodaal gaan rijden? Zeker als dat tegen een lagere prijs meer vervoerscapaciteit oplevert”.
De RegioRailer gedoopte bus kan eenvoudig wisselen van weg naar spoor. Al rijdend worden op speciale intaktplaatsen met een snelheid van 40 kilometer per uur de banden opgetrokken. Op het spoor gearriveerd gaat het tempo opnieuw omhoog tot 80 kilometer per uur. Op soortgelijke wijze verlaat de RegioRailer weer het spoor.
Bos: “De exploitatie van regionale spoorlijnen is bijna altijd verliesgevend vanwege de lage frequentie van de treinen. Met de RegioRailer is mogelijk op het bestaande spoor een hogere frequentie van vervoer aan te bieden. De bus kan bovendien van het spoor af om in de kernen mensen op te halen. Omdat de chauffeur het gehele traject op zicht rijdt, is geen dure spoorbeveiliging nodig.
Samen met de TU Eindhoven en vervoerder Veolia is bij SenterNovem voor de bimodale bus een subsidie voor de verdere ontwikkeling aangevraagd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels