nieuws

Grond van Noord-Zuidlijn gaat naar bodem IJ-haven

bouwbreed

Grond die vrijkomt bij het graven van de tunnels voor de Noord-Zuidlijn wordt op de bodem van de IJ-haven gestort.

Zo heeft het gemeentelijke projectbureau bevestigd. Stadsdeel Zeeburg ontvangt voor het ‘ontdiepen’ van het havenbekken een vergoeding van rond de 750.000 euro.
Eind dit jaar begint de tunnelboormachine aan het graven van de tunnels onder de oude binnenstad. Daar komt een berg grond bij vrij waar de gemeente een bestemming voor moet zien te vinden. Volgens de woordvoerder van Projectbureau Noord-Zuidlijn is dat probleem goeddeels opgelost. In de IJ-haven kan in totaal 230.000 kuub zand worden gestort.
De haven wordt daarbij teruggebracht van naar schatting 12 meter tot 5 meter diepte; voldoende om de haven bereikbaar te houden voor de binnenvaart.
Aan de kant van de kades blijft de haven 8 meter diep om tijdens het vijfjaarlijkse zeilevement Sail de grote windjammers te kunnen ontvangen.
De stort in het havenbekken ten zuiden van het Java-eiland is, zo verklaart de woordvoerder, voor zowel gemeente, als stadsdeel en havenbedrijf een goede oplossing.
De haven bevindt zich vlakbij de achterkant van het Centraal Station, startpunt voor de boormachine.
De ecologische kwaliteit van het water in de haven wordt verbeterd en de kosten voor onderhoud van de kades verminderen. De grond wordt met behulp van varende onderlossers over het IJ naar het havenbekken overgebracht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels