nieuws

Ballast heeft vertrouwen in aardgas

bouwbreed

De overheid moet rijden op aardgas fiscaal aantrekkelijk maken. Die oproep deed topman Theo Bruijninckx van Ballast Nedam vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

De bouwer investeert komende jaren 75 miljoen euro in de bouw van 250 aardgastankstations door heel Nederland. “Wij nemen dit initiatief geheel op eigen risico”, zegt Bruijninckx. “Maar het zou goed zijn als de overheid ons steunt. Bijvoorbeeld door de bpm voor aardgasauto’s te verlagen en de fiscale bijtelling terug te brengen naar 14 procent. Ook zou er een juist energielabel voor die wagens moeten komen.”
Ballast Nedam bouwde tot dusver negen aardgastankstations, vooral in de buurt van busmaatschappijen en andere grote wagenparkbeheerders. Dit jaar komen er nog eens dertig bij. Behalve de bouw, neemt het concern ook het beheer en de exploitatie van de stations op zich. Het vertrouwen in aardgas is dan ook groot in Nieuwegein, aldus Bruijninckx. “De milieuvoordelen zijn evident: geen fijn stof, minder stikstof en een lagere CO2-uitstoot. Het mooie is bovendien dat het distributienetwerk er al ligt. Daarnaast gaat het om een bewezen technologie.” Een netwerk van 250 stations is volgens de topman alleen interessant als meer automobilisten overschakelen op aardgas. “Zij zullen daartoe geneigd zijn als dat financieel voldoende voordeel biedt. Daarom zeg ik: overheid stimuleer aardgas!”

Turbulent

Bruijninckx, bij Ballast Nedam opvolger van Rene Kottman, toonde zich tevreden over de cijfers van 2007. Het bouwconcern zag vorig jaar zijn omzet licht dalen tot 1,27 miljard euro. Het bedrijfsresultaat bleef met 42 miljoen op peil, waardoor de marge steeg naar 3,3 procent. “We hebben goed gepresteerd in een jaar waarin de markt toch nog turbulent was”, aldus de topman. Met 1,4 miljard euro aan opdrachten op de plank staat Ballast Nedam er goed voor. Bruijninckx waarschuwde echter wel voor margedruk bij de reeds aangenomen werken. “We hebben de gestegen kosten van onderaannemers nog niet een op een aan de klanten kunnen doorberekenen.”
De bestuursvoorzitter liet verder weten dat hij hoopt op meer pps-projecten. Al mag de selectieprocedure korter en met minder kandidaten. “Dan krijg je scherpere aanbiedingen, want de kosten die bouwers maken komen uiteindelijk toch bij de opdrachtgever terecht.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels