nieuws

Schorsing tracébesluit A4 ‘vreemde situatie’

bouwbreed

Naast luchtkwaliteitDe vernietiging van het tracébesluit A4 bij Leiderdorp levert een “vreemde situatie” voor projectmanager Piet Zuidgeest. BAM haalde ruim een jaar geleden het miljoenencontract binnen voor verbreding van de snelweg tussen Burgerveen en Leiden, maar moet zich voorlopig beperken tot het noordelijk deel met het Ringvaartaquaduct. Een mysterieuze stalen buis zet ook dat project meteen op achterstand.

Wie over de A4 van Amsterdam richting Leiden rijdt, kan het met eigen ogen
zien. Volop bedrijvigheid bij de aansluiting met de A44 ter hoogte van
Burgerveen en bij het aquaduct onder de Ringvaart. Dan 8 kilometer lang keurig
twee keer drie rijstroken met daar overheen de passage voor de hsl bij Hoogmade
en daarna file bij de vernauwing. De 6,5 kilometer van het zuidelijke deel is
het grootste knelpunt van Nederland en zal dat voorlopig wel blijven. Vlakbij de
brug over de Oude Rijn staat al een groene bouwkeet van BAM en Van Oord, waarin
het ontwerpteam alvast zoveel mogelijk voorbereidt. De Raad van State
vernietigde in juli het tracébesluit voor verbreding en verdieping van het
zuidelijke deel. Vooral het onderzoek op het gebied van luchtkwaliteit was
onvoldoende onderbouwd, oordeelden de rechters. Verkeersminister Eurlings laat
naar aanleiding van de uitspraak 38 projecten opnieuw doorlichten op fijnstof en
NO2en geeft daarbij voorrang aan de A4 Burgerveen-Leiden en de Tweede
Coentunnel. Rijkswaterstaat waagt zich niet meer aan voorspellingen over een
nieuwe opleveringsdatum. “De uitvoering op het zuidelijk deel ligt tot de
komende zomer in elk geval stil”, formuleert projectmanager Suzan Vos van
Rijkswaterstaat voorzichtig. “We wisten dat het een risico was, maar hadden de
kansen anders ingeschat.” Ook Zuidgeest had zich het project anders voorgesteld,
maar is met frisse moed aan de slag gegaan. De aannemer had het noordelijk en
zuidelijk deel wel apart ingepland en voorziet vooral gevolgen voor de
organisatorische opbouw. “Je mist een aantal synergievoordelen, maar het is
vooral lastig grip te houden op de 120 mensen en het werk en de motivatie erin
te houden”, ervaart de BAM-manager. Topman Nico de Vries van het bouwbedrijf is
in onderhandeling met Rijkswaterstaat over een schadeclaim. Met het
oorspronkelijke d0x26c-contract is in totaal ruim 300 miljoen euro gemoeid.
Daarvoor verbreedt de aannemer de weg tot twee keer drie rijstroken met ruimte
voor een extra strook en aanpassingen aan de bijbehorende kunstwerken. Naast het
nieuwe aquaduct onder de Ringvaart, komt ook een aquaduct onder de Oude Rijn en
worden diverse viaducten vernieuwd. Na oplevering moet de weg minimaal zeven
jaar onderhoudsvrij zijn. Naast de ontwerp- en uitvoeringsfase is de aannemer
ook verantwoordelijk voor vergunningen, communicatie en kwaliteitsborging.
Zuidgeest licht zijn werk toe in de bouwkeet vlakbij de plek waar het nieuwe
aquaduct moet komen. Buiten liggen stapels piepschuim, verkeersborden en
pvc-buizen naast afvalcontainers en bekistingen. Drie betonmixers wachten op
elkaar om te storten. Iemand loopt voorbij met meetapparatuur, een ander
passeert met een koelbox. Op de achtergrond raast het verkeer op de A4. De extra
ruimte voor rijstroken is op het noordelijk deel steeds in de oostelijke
richting gevonden. Op een grondlichaam met een breedte van 26 meter komt een
compleet nieuwe rijbaan in de richting van Amsterdam. Het tweede aquaduct is het
pronkstuk van het noordelijke deel. Net als hsl ligt ook de Ringvaart schuin
over het tracé van de A4. Die scheve ligging is meteen behoorlijk complicerend
voor de fasering. “Zo’n schuine punt geeft een schuine stortvoeg en problemen
bij het heien. Daarvoor is een apart opstelplatform nodig.” De aannemer heeft
afgezien van voorspanning en kiest voor een dak van gewapend beton. Aanleiding
is de noodzaak om in twee bouwkuipen te werken die alleen op de middenlijn
overlappen. “Wapening is minder risicovol dan voorspanning.” De eerste poging om
een damwand te slaan, stuitte meteen op problemen. Op 10 meter diepte was
weerstand. Bij een volgende damwand gebeurde hetzelfde. “Toen wisten we dat er
iets onder de grond liep. Maar niemand wist wat.” Klic en het Kadaster boden ook
geen uitkomst. Een kerosineleiding naar Schiphol of een geheime leiding van de
Navo gonsde het meteen. “Op 10 meter diepte ga je niet even graven.” Wekenlang
prikken gaf een beeld van de exacte ligging. Bij het einde is een “kuipje”
geslagen en een duiker bracht het verlossende antwoord: een 250 millimeter dikke
stalen buis met één glasvezeldraad. Inmiddels is de buis doorgezaagd, maar heeft
wel voor fikse vertraging gezorgd. Zuidgeest begint volgende week met het
ontgraven van de bouwkuip en dan volgt het echte werk met veel onderwaterbeton.
De tekeningen met het eindresultaat liggen op het bureau. Het ontwerp is
goedgekeurd door welstand. Opvallend is de knalblauwe verlichting op de
zijkanten die de loop van het water accentueert. De bak steekt naar beneden in
het dak en is straks goed zichtbaar voor automobilisten richting Amsterdam.
Vanaf het najaar van 2010 doet het nieuwe aquaduct tijdelijk dienst voor al het
verkeer op de A4, dan wordt het oude aquaduct volledig gerenoveerd. Diezelfde
winter is het hele noordelijke deel klaar. n

Contract wegverbreding A4

20 kilometer van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken (met reservering voor 2 x 4)
Contractvorm noord en zuid: d0x26c met concurrentiegerichte dialoog
Contractwaarde: 300 miljoen euro Combinatie: BAM Civiel, BAM Wegen, Van Oord en
VTN Verkeerstechniek Noord – Burgerveen -Ringvaartaquaduct: in uitvoering Midden
– Ringvaartaquaduct – Leiderdorp: opgeleverd Zuid – Leiderdorp –
Leiden/Zoeterwoude dorp: geschorst (uitspraak Raad van State)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels