nieuws

Oplossing files Amersfoortgeënt op progressieve ideeën

bouwbreed

Veel innovaties vervliegen vroegtijdig vanwege behoudzucht. Dat stelt Ferry Smits van adviesbureau Infotheker. Hij geeft oplossingen voor het fileprobleem, wars van conservatisme maar wel geënt op de bestaande infrastructuur.

Smits zint met de stichting Movinnio op duurzame manieren om het vastlopende wegvervoer vlot te trekken. Hij is betrokken bij het Superbus-project, pleit voor het gebruik van beton in plaats van asfalt en gelooft in satellietgestuurde verkeerssystemen.
Met zijn constatering dat veel innovaties worden geblokkeerd door behoudzucht, verwijst hij naar de verbreding van de A2 en A27. Een typisch staaltje van asfaltdenken, zegt hij, en volstrekt zinloos als de nieuwe rijstroken alleen zijn bedoeld om ruimte te maken voor meer auto’s. “Met meer rijstroken worden de files niet korter, alleen breder.”
Zijn alternatief: verhef de nieuwe rijstroken tot doelgroepenstroken. “Laat er in eerste instantie interlinerbussen over rijden en vul de rest op met vrachtverkeer. Daar haal je minimaal één rijstrook mee leeg. Het is toch zonde dat het succes van de vrachtrijstrook op de A16 bij Rotterdam geen vervolg heeft gekregen?” Vervolgens kan de doelgroepenstrook worden gebruikt voor experimenten met “treinvorming op luchtbanden”: met verkeersstromen van satellietgeleide auto’s die onderling veilig afstand houden. “Zulke systemen zijn al ontwikkeld, laten we ze nu eindelijk eens in gebruik nemen.”
Een pilot met innovatieve vervoerssystemen waar Smits zo nadrukkelijk om verzoekt, komt mogelijk nog dit jaar van de grond bij Amersfoort. Deze week presenteert de Vreeswijkse verkeersdeskundige zijn analyse van de fileproblemen bij Amersfoort die hij maakte in opdracht van de provincie Gelderland.

Simpel

Druk woon-werkverkeer op de A1 en A28 vanuit Harderwijk en Apeldoorn naar Amersfoort zorgt dagelijks vanuit beide richtingen voor opstoppingen van 10 kilometer en langer. Met een simpele ingreep kan volgens Smits veel worden verbeterd. “Langs de A1 en A28 liggen splinternieuwe spitsstroken. Die mogen niet worden gebruikt vanwege de fijnstofnormen. Waarom zou je daar geen milieuvriendelijke bussen inzetten? Je bouwt transferia waar automobilisten kunnen overstappen op de bus. Is die ov-verbinding eenmaal een succes, dan kun je verder experimenteren met nieuwe vervoersvormen.”
Een aanvullende oplossing is een intensiever gebruik van het Pon-lijntje tussen Leusden en Amersfoort, dat nu enkel wordt gebruikt door de VW-importeur. Smits: “Bouw die lijn uit tot een volwaardige trein- en busbaan. Die infra ligt er, waarom zou je die niet gebruiken?”
Als Smits’ voorstellen leiden tot een concrete opdracht, kan het project snel worden uitgevoerd. “Het asfalt ligt er al, je moet alleen de signalering aanpassen en transferia bouwen. Dat kan je net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt”. De totale kosten schat hij op een paar miljoen euro. En mocht de proef onverhoopt mislukken, dan is er nog geen man overboord. “Dan geef je het asfalt gewoon weer terug aan het verkeer.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels